Kierkegaard, Søren Under udgivelsen af Øieblikket : 1855-09-23

P551:588


Kun et Villies-Msk. kan blive Χsten.


d. 23 Sept 55.


Kun et V.-Msk. kan blive Χsten. Thi kun et Villies-Msk. har en Villie, der kan brydes. Men et Villies-Msk., hvis Villie er brudt af det Ubetingede eller af Gud er: en Χsten. Jo stærkere naturlig Villie, jo dybere kan Brudet blive, og jo bedre Χsten. Det er Dette man har betegnet med det betegnende Udtryk: den nye Lydighed; en Χsten er et Villies-Msk, der har faaet en ny Villie. En Χsten er et Villies-Msk., der ikke mere vil sin Villie, men med sin knuste Villies Lidenskab – grundforandret – vil en Andens Villie.

Et Forstands-Msk. kan aldrig blive Χsten, han kan i det Høieste gjennem Indbildningskraften komme til at nysle med de christelige Problemer. Og denne Formation af, om man saa vil, Χstne, er det, der afstedkommer al mulig Forvirring i Χstd.. De blive Lærde, Videnskabelige, forvandle Alt til Vidtløftighed, i hvilken de drukne hvad der egl. er Pointen i Χstd. Dog det forstaaer sig, Styrelsen kan i sin Forbarmelse gjøre meget for et Forstands-Msk for at forvandle ham til et Villies-Msk, saa han kan blive Χsten. Thi Muligheden af at blive et Villie-Msk. ligger i ethvert Msk. Det letsindigste, det feigeste, det meest phlegmatiske Msk., en Raisoneur uden Begyndelse og Ende: bring dem i Livsfare, og de blive dog maaskee Villies-Msk.. Vistnok kan Nødvendighed ikke frembringe Frihed; men den kan lægge det Friheden i Msket saa nær som muligt at blive: Villie.

Χstd., eller det at blive Christen forholder sig altsaa aldeles ikke til Forandring af det Intellectuelle – men af Villien. Men denne Forandring er den piinligste af alle Operationer, at sammenligne med, hvad man jo ogsaa ethisk har betvivlet Mskets Ret til: en Vivisection. Og fordi dette er saa rædsomt, derfor er i Χsthed længst det at blive Χstena forandret [til] en Omdannelse af det Intellectuelle. Middelalderens Askese saae naturligviis (sammenlignet med al dette videnskabelige Vrøvl al dette bevisende Præk) rigtigere, at der er Tale om en Villies Forandring, og greb Sagen an i Forhold dertil. Feilen ved Middelalderens Askese var at man slog en Streeg over den specifike christelige Lidelse: at lide af Msker. Asketen tillod Mskene at beundre sig som: den Overordentlige. Saaledes kom Msk-Tallet dog med; Msk-Tallet blev nemlig ordentlige Χsten. Havde Asketen sagt hvad Sandhed er: der gives ingen overordl. Χstne; det jeg udtrykker er blot en Tilnærmelse til det af Alle Fordrede, en Tilnærmelse til det ganske simpelt at være Χsten: saa var han blevet forfulgt. Man kan undgaae Lidelsen af Msk. paa to Maader: ved at slaae af paa den christelige Fordring og selv benytte sig deraf; eller ved selv strengere at holde sig til den christelige Fordring, men, egoistisk, kalde det det Overordentlige, saa kommer Msk-Tallet dog med, og man undgaaer Forfølgelse, forvandler i begge Tilfælde Msk-Tallet til lige det Modsatte af hvad, det i Forhold til sand Χstd. maa blive, Noget man har Profit af ganske simpelt Penge-Profit o: D:, eller Noget man har Profit af som et beundrende Chorus.

a (forsaavidt det ikke er blevet gjort til aldeles Ingenting, Noget man er ganske udenvidere)