A52ii 165 XI2A435 1r ►Smaa-Bemærkninger.
23 Sept. 55.
At være Χsten i ►Msk-Frygt
►I det nye T. er ⓘ Formelen for det at være Χsten: at frygte Gud mere end Msk; heri alle de specifike christelige Collisioner. Saasnart man kan være Χsten i Msk-Frygt, ja naar man vel endog af Msk-Frygt ikke ⓘ engang tør lade være at kalde sig Χsten: ►saa er Χstd. eo ipso ikke til.
Man seer deraf, hvilket Nonsens det er med Troen paa at den sande Χstd. findes i »Kirken« som det store Tal. Intet er Χstds Aand mere imod end dette, som er: msklig Middelmaadighed, Dyre-Mskenes Tro paa: Msk-Tallet. Nei, hvad af sand Χstd. der findes i Aarhundredernes Løb maa findes i Secterne o: D:, uden at derfor det at være Sect eller udenfor Kirken er et Beviis 1v for at være sand Χstd. Men hvad der findes maa findes i Secterne og D:, det Eneste, der ligner det nye T.s Χstd, der er: ►en Sect, hvad den ogsaa kaldes i det n: T:
Frygt især at fare ⓘ vild ⓘ ved at kalde Ydmyghed hvad der er Skulkerie.
689Ethvert Msk. er en født Hykler. Og i hver Generation er der maaskee ikke Een, hvem Styrelsen hans hele Liv igjennem faaer banket alt ►Hykkelsk ud af.
ⓘ Men Intet har denne hykkelske Skabning, Msket, mere Tilbøielighed til end i Form af ►Ydmyghed og Beskedenhed at unddrage sig Anstrengelse. Naar Msket seer, hvilke Qvaler der er forbundne med at være Apostel, saa siger han: jeg er for ydmyg til at ►begjere at være Apostel.a Naar han læser ►Χsti Beskrivelse af hvor vanskeligt det er at ⓘ indgaae i Himme[ri]ges Rige, saa siger han: jeg nøies ydmygt med at naae blot til Dørtærskelen 2r af Hime[ri]ge. Den Hykler! Og ved saadan Ydmyghed og Beskedenhed, hvorved man skaaner sig selv og rigtignok ogsaa narrer sig selv, mener man at ►ⓘ smøre Gud om Munden, at det skulde behage ham, at man er saa ydmyg og beskeden. Men det behager ham slet ikke; det behager heller ikke en Lærer, at en Discipel, fordi han ikke gider anvende Tid og Flid nok, siger: jeg er for ydmyg og beskeden til at ville have ►ug, jeg nøies ydmygt og beskedent med tg. »Din Slyngel« siger Læreren »det vover Du at kalde Ydmyghed og Beskedenhed. Ja ganske vist, ⓘ naar man istedetfor at anvende al Tid og Flid gaaer og dovner, og derfor saa ikke kan sine Ting bedre end Du kan dem, vilde det ►vistnok være uforskammet at forlange ug; men jeg fordrer, at Du skal kunne Dine Ting til ug.«
✂ a Den Hykler!