B33_2x313VIII2B179.11rDet vanskelige i for mig at skrive en Apologie – thi det er som ►👤Socrates siger i ⓘ Apologien: mine Anklagere ere usynlige – Bysnak, Rygter.
Det vanskelige ligger ogsaa i selve Forholdene, at der i 📌►Kiøbh. er to Scener og man maa ⓘ spille paa begge. 📌Kiøbh. er ikke stor nok til at have to Scener som hol448des ude fra hinanden. Disse to Scener er ikke som naar ⓘ een Præst prædiker i ⓘ 2 Kirker, nei de forholde sig lige omvendt, hvad der behager paa den ene mishager ⓘ absolut paa den anden. Under saadanne Forhold, som jeg tidligt har været opmærksom paa, er det ene ⓘ rigtige kun at styre efter Stjernerne.
Saaledes har ►jeg nu levet som Forfatter i 5 a 6 Aar – og tiet, men Snakken [a] om mig har aldrig tiet. – ►📌Kiøbh. en Kjøbstad – ►En[s] Klædedragt angribes – Hvis en Fremmed saae det, han vilde forundres, og endnu mere naar han indsaae, at 📌Kiøbh. egl. er ifærd med at blive en Kjøbstad af Iver for at efterligne en stor Stad.
✂ [a] VIII2B179.2►Jeg har af og til sagt mig selv med halv pathetisk halv ironisk Rørelse: Dit Liv er igrunden forspildt, Du er virkeligen bleven til Noget ell. ansees derfor og i 📌Danmark lever man kun lykkeligt naar man er Ingenting. Dette bruges hellere i Slutning.
VIII2B179.31vHidtil har jeg tiet, men efterhaanden har de usynlige Angreb egl. ogsaa angrebet den Idee, hvilken jeg ⓘ tjener, og i denne Henseende [b] skal jeg nu levere en Apologie som jeg beder læst med den Velvillie, Enhver der har Agtelse for sin egen Dom, pleier at vise.
✂ [b] VIII2B179.4Hvad man gjør ved mig egner sig ikke til at fremkalde en Apologie, men naar nu virkelig Angrebene ⓘ paa mig vil forvanske den Idee, hvilken jeg ydmyg for Gud er stolt af at have den ⓘ Ære at tjene, da skal jeg ikke holde mig for fornem til at oplyse Sagens rette Forhold.
VIII2B179.5Med Hensyn til Scenen A (Publikum, ►menige Mando: s: v:)
: i hvilken Forstand jeg har talt om ►hiin Enkelte, ikke i Hovmodets, men i Ydmyghedens Forstand.
VIII2B179.6Med Hensyn til Scenen B (Aristokraterne)
et Forsvar for mit offentlige Liv i Modsætning til deres ►Cotterie.
►At jeg gaaer saa meget paa Gaden forklares her som Forfængelighed Glimresyge. Det Usande heri.