IVC96Ethvert individuelt Liv er ►incommensurabelt for ⓘ Begrebet; det Høieste kan derfor ikke være at leve ⓘ som Philosoph – Hvori gaaer denne Incommensurabilitæt op? – i Handling – Det hvori alle Msker ►enes er Lidenskab. Derfor er alt det Religieuse Lidenskab, ►Tro, Haab og Kjærlighed – ►det Store er at have sit Liv i det, der er væsentligt for Alle, og deri at have en Grads-Forskjel. – At være Philosoph er ligesaa godt ►en Differents som det at være Digter. –
270 C5 407 IVC97 1r Forelæsninger over ►de græske Sophister
efter
Kilderne.
Indledning
Om Betydningen af Kilde-Studium – om den græske Philosophie i Særdeleshed. –
dette Foredrag skal ikke være uden Betydning for de Problemer, der beskjæftige vor Tid. Den Kategorie, til hvilken jeg saaledes agter at henføre Alt, ligesom det er den Kategorie, der slumrer i den græske Sophistik, naar man vil betragte den verdenshistorisk er: ►Bevægelsen (►ϰινησις.), hvilket maaskee er et af de vanskeligste Problemer i hele Philosophien. Den har ►i den nyere Philosophie faaet et andet Udtryk nemlig: Overgangen og ►Mediationen.
C5407IVC981rEthvert Kilde-Skrift vil jeg tillige gjennemgaae philologisk. Dertil regner jeg: ►👤Platos 👤Theætet, ►👤Euthydem, ►Sophisten, ►👤Gorgias, ►👤Protagoras. – ►👤Aristoteles Skrift om 👤Gorgias og ►πεϱι των σοφιστιϰων ελεγχων. Hvad man forøvrigt veed om dem ►af 👤Sextus Empiricus, ►af 👤Athenæus o:s:v: bliver blot at benytte og maa ikke ligefrem foredrages.
C5 413 IVC99 1r ►Den interesserede Erkienden
og dens Former.
►Hvilken Erkjenden er interesseløs.
den har sin Interesse i et Tredie (fE Skjønhed, Sandhed o:s:v:), hvilket ikke er mig selv.
har derfor ingen Continuitet.
Den interesserede Erkienden kom ind med Χstd.
Spørgsmaal om Auctoritet.
om historisk Continuitet.
om Troe.
►Er Viden høiere end Tro? Ingenlunde.
271 C5 412 IVC100 1r Om Begreberne ►Esse og ►Inter-esse.
Et methodologisk Forsøg.
►de forskjellige Videnskaber skulde ordnes efter den forskjellige Maade paa hvilken de accentuere Væren; og hvorledes Forholdet til Væren giver reciprok Fordeel.
Existentiel-Videnskab.