Indhold
- NB24:1 NB24. etiket på bindets forsid...
- NB24:2 Mit Bestik på forpermens inder...
- NB24:3 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB24:4 »Bekymrer Eder ikke for den Da...
- NB24:5 .... Du Lidende, Du sukker maa...
- NB24:6 Nødvendighed forvandlet til Fr...
- NB24:7 »Kirken«. I den Definition paa...
- NB24:8 Sandheds-Erkjendelse Al denne ...
- NB24:9 »Jeg offres allerede«, siger P...
- NB24:10 Politik. Statskløgten i de mod...
- NB24:11 Platos Stat 6te Bog. Her gjør ...
- NB24:12 Christendommen behøves først o...
- NB24:13 En Midler behøver jeg blandt A...
- NB24:14 Den saligste Trøst, det evig v...
- NB24:15 Sygdom – Reflexions SygdomD I ...
- NB24:16 Anstrengelse. Det er den frygt...
- NB24:17 Uafhængighed. Hvoraf kommer de...
- NB24:18 Det Humane – det Christelige »...
- NB24:19 Johan af Salisbury sagde til P...
- NB24:20 Det Guddommelige – det Mennesk...
- NB24:21 I skulle hades af Alle for mit...
- NB24:22 En evigevig Fortabelse. At sig...
- NB24:23 De endelige Formaal. Ja naar D...
- NB24:24 Savonarola siger i en Faste-Pr...
- NB24:25 Goldschmidt. Det der gjør, at ...
- NB24:26 Det Frivillige – at afdøe. Man...
- NB24:27 Chrysostomus siger: Apostlenes...
- NB24:28 Min Stilling. Eet af to pleier...
- NB24:29 Savonarola siger etsteds: han ...
- NB24:30 Samtale med Biskop Mynster d. ...
- NB24:31 Det Christelige. Alle Forbille...
- NB24:32 1. Savonarola. »Troens Kraft e...
- NB24:33 2. Savonarola siger etsteds, a...
- NB24:34 3 Savonarola Bernhard siger: U...
- NB24:35 Savonarola. Apologetik. See, d...
- NB24:36 Apologie – Apologetik. Alt fje...
- NB24:37 Savonarola. »Bønnens Fader er ...
- NB24:38 Det at være Christen. Idealite...
- NB24:39 Jacobs Brev: Ordet er et Speil...
- NB24:40 Mynster – og jeg. Tænk en Knud...
- NB24:41 Den Historie af Abraham af StS...
- NB24:42 Det Nye, Svinget. Der er rundt...
- NB24:43 Psychologisk. Den Lyst, som is...
- NB24:44 Det Corporlige – Det Aandelige...
- NB24:45 At hengive sig ganske til Χstu...
- NB24:46 Stemning. Hvilken uhyre Tyngde...
- NB24:47 Mynster og jeg. Det er slet ik...
- NB24:48 Christelig Fromhed – Jødisk Fr...
- NB24:49 Den Klogskab ataf bryde af. De...
- NB24:50 Det hele Vinetske om at der sk...
- NB24:51 Mit Bestik. Neppe Nogen her er...
- NB24:52 Guds Trofasthed. Dette var egl...
- NB24:53 Tertullian »Anger kjender Hedn...
- NB24:54 11. Journalen NB24, s. [68], m...
- NB24:55 At det bliver vanskeligere, jo...
- NB24:56 Nye Themaer til Prædikener ove...
- NB24:57 De stille Timer i Kirken, det ...
- NB24:58 Cyprian i hans Skrift: de oper...
- NB24:59 ..... SaaledesKhetofulgt af li...
- NB24:60 Gud forskrækker – men af Kjerl...
- NB24:61 Salig Den, som ikke seer – og ...
- NB24:62 Guds Uforanderlighed. Det er u...
- NB24:63 En Kirkefader advarer mod Over...
- NB24:64 At Guds Ord er skrevet i et da...
- NB24:65 Socrates vilde ikke benytte de...
- NB24:66 Modsætning. Guds-Ord blev talt...
- NB24:67 Dobbelt-Faren. Her seer man de...
- NB24:68 Om mig selv. Jeg forholder mig...
- NB24:69 ... At man ikke har kunnet hør...
- NB24:70 Socrates. Hvor normalt. Først ...
- NB24:71 Productivitet. En Ethiker som ...
- NB24:72 Stemning. Og naar saa et MskMe...
- NB24:73 Notits angaaende mit Eget. Der...
- NB24:74 Om mig selv. Søndagen d. 18 Ma...
- NB24:75 Luther – Catharina v. Bora. Eg...
- NB24:76 Luther. i Henry Calvins Leben ...
- NB24:77 MskligMenneskelig Forkeerthed....
- NB24:78 Den skjulte Inderlighed. Denne...
- NB24:79 Christendommen i sit Første – ...
- NB24:80 Den Hellig-Aand. .... Og med d...
- NB24:81 1ste Pintsedag. Paulli prædike...
- NB24:82 Præste-Feilgreb. I den ellers ...
- NB24:83 Erasmus Rotterd. siger etsteds...
- NB24:84 Socratess Maade at leve paa. D...
- NB24:85 Uvidenhed – Tro. Socrates meen...
- NB24:86 Lessing (wolfembuttelskewolfem...
- NB24:87 dobbeltkorset er først skrevet...
- NB24:88 Det nye Ordsprog. »Jeg troer d...
- NB24:89 Frygt og Bæven. Abraham. .... ...
- NB24:90 Om mig selv. Sagen er ganske s...
- NB24:91 Apostelen, Disciplen – Christe...
- NB24:92 Sandheds-Vidnet ihjelslaaes. A...
- NB24:93 Sandheden er en Magt, dog sees...
- NB24:94 Den ulykkeligt Vanheldede. Naa...
- NB24:95 Hvorfor Idealerne saa sjeldent...
- NB24:96 Vor Tid og Reformationens Tid ...
- NB24:97 Christendommen er netop ikke d...
- NB24:98 Sviig. En forsikkrer at det er...
- NB24:99 Det at regjere. Det er egl.ege...
- NB24:100 Historisk Vüe. »Efterfølgelsen...
- NB24:101 Det Ubetingede – »Grunde« Det ...
- NB24:102 Om mig selv. Nu trykkes der. O...
- NB24:103 Χstdommen Christendommen Min d...
- NB24:104 Mynster har aldrig havt Forest...
- NB24:105 »Efterfølgelsen.« I Catholicis...
- NB24:106 Den milde Forkyndelse af Χstd....
- NB24:107 Troen – »Grundene.« Som Sætnin...
- NB24:108 Frygt og Bæven. ... Abraham of...
- NB24:109 Det Bestaaende – og jeg. Det e...
- NB24:110 ΧstdomsChristendoms-Forkyndels...
- NB24:111 Mynsters Skyld. Loven er gansk...
- NB24:112 Det Ethiskes Rangforordning. D...
- NB24:113 Det Bestaaende – og jeg. At fo...
- NB24:114 Det Bestaaende – og jeg. Naar ...
- NB24:115 Christus er ikke kommet for at...
- NB24:116 Det Mynsterske – Mit. Hovedsag...
- NB24:117 Præst – Menighederne. Hvis det...
- NB24:118 »Efterfølgelsen.« De to Hovedv...
- NB24:119 Den Enkelte – Samvittighed. Ma...
- NB24:120 Aflad – Det Populaire. Aldrig ...
- NB24:121 Samtale med Mynster. 9 Aug 185...
- NB24:122 Ruysbroek skildrer Munkenes Fo...
- NB24:123 I vor Tid ere Præsterne i den ...
- NB24:124 Om mig selv.selv! O, fattige F...
- NB24:125 Mit Forhold til Mynster nu – I...
- NB24:126 Menneskelige Retfærdighed! Dom...
- NB24:127 Objektivitet – Hyklerie. Man g...
- NB24:128 Anmeldelsen af mine to sidste ...
- NB24:129 De Offrede. ... Og naar saa et...
- NB24:130 Mynster – og jeg. Egentligen h...
- NB24:131 »Om min Forfatter-Virksomhed« ...
- NB24:132 Christelig Affectation. Det ha...
- NB24:133 Det Christelige er bestandigt ...
- NB24:134 Alt beroer paa Forestillingen....
- NB24:135 Apostelen. En uhyre Gavtyv, so...
- NB24:136 Socrates – »Apostelen« Det er ...
- NB24:137 MundusS vult decipi – Sandsebe...
- NB24:138 Det negative Kjende paa sand S...
- NB24:139 ΧstdomChristendom i den guddom...
- NB24:140 »Grundene« Man maa give Grunde...
- NB24:141 Luthers Sving fra Klosteret. B...
- NB24:142 Om mig selv. Ved saaledes at a...
- NB24:143 Hiobs Bog. Betydningen af denn...
- NB24:144 En sand Christen kan egl.egent...
- NB24:145 De som kun halvt bleve Sandhed...
- NB24:146 Christendoms Proportioner i He...
- NB24:147 Bernhard siger: »major erit co...
- NB24:148 Wessenberg (l.c. c.loco citato...
- NB24:149 Tertullian de præscript.praesc...
- NB24:150 Qualitets-Dialektik. Jo vigtig...
- NB24:151 Alt beroer paa »hvorledes«. Je...
- NB24:152 Den Enkelte – Publikum. Den Sæ...
- NB24:153 Verdens Forandring: ΧstdomsChr...
- NB24:154 »Veien er trang« er dette en h...
- NB24:155 4651. I Flyveposten for 16 ell...
- NB24:156 Den lærde Læsen. Hvorledes man...
- NB24:157 Ingen kan tjene to Herrer Indl...
- NB24:158 Anfægtelse. De fleste Menneske...
- NB24:159 Hvad der fordres for til sand ...
- NB24:160 Steril Orthodoxie. MelanchtonD...
- NB24:161 HistoriskeChristenhedensVerden...
- NB24:162 Hvorfor »Tragedien« ikke mere ...
- NB24:163 Forstandigheden – Verdens fora...
- NB24:164 Christendommen. Ja vist er Χst...
- NB24:165 »Apostelen.« Betingelsen, sine...
- NB24:166 Frygteligste Feilsyn,Feilsyn. ...
- NB24:167 »Discipelen er ikke over sin M...
- NB24:168 Extensitet – Intensitet. Den i...
- NB24:169 Belysning af hele ΧstdommenChr...
- NB24:170 12. Journalen NB24:170, s. [1r...
Alle forekomster
X4A283 ►►Jacobs Brev: Ordet er et Speil. At see sig ⓘ tiltil] , ændret fra med sand Velsignelse i Speilet.
1) Saa maa man ikke betragte Speilet Rammen fE. (►det fremhæver Blodvidnet 👤Savonarola) – men see sig i Speilet.
Og dog er det just det man har gjort i Forhold til Guds Ord som Speilet. Deraf alle disse Hjælpe-Videnskaber i Forhold til Guds Orda, istedetfor at see sig i Speilet.
✂ a hvilke betragte Speilet, Rammen Indfatningen o: s: v:
2) Man maa til en vis Grad kjende sig selv for at see sig selv i et Speil, ell. for at kjende sit Speil34billede. Det er bekjendt nok, at naar En tilfældigviis ⓘ faaerfaaer] SKS, for sig selv at see, og ikke veed af, at det er ved et Speil (hvilket han ikke seer) saa kjender han ikke sig selv.
3403). Man ⓘ maamaa] tilføjet passe nøie paa dette at sige til sig selv: det er Dig, husk paa, det er Dig.
►Den mægtigste Keiser i Østen havde en Slave til at minde ham om at tage Hævn over ⓘ hiinthiint] , først skrevet Grækerne lille Folk – Sligt var saa mænd ikke værd at huske paa. [b] Nei, ►da var 👤David bedre betjent – skjøndt det er af den Art Betjening, man ikke gjerne selv vælger, han havde ⓘ 👤NathanNathan] , ændret fra David der sagde: Du est Manden. Og dog vidste jo 👤David vel selv bedst hvad ⓘ hanhan] , først skrevet <m> havde gjort, og i Almdl. 35 hvor afskyeligt det er, men deraf følger endnu ikke, at den Forvandling ret var indtraadt Du est Manden. Det er den vanskelige Forstaaelse af Guds Ord – den lærde, den colossale-lærde er ikke nær saa svær som den: Du est Manden.
✂ [b] X4A284Propheten 👤Nathan fortalte ham ►en Historie. Men som det gaaer, naar det blot er Historisk, eller det er en Lære o: D: – 👤David hørte ganske roligt paa den Historie, ►hvo veed det, han den udvalgte Digter, han havde maaskee været istand til kunstnerisk at vise een og anden Feil i 👤Nathans Historie, at eet og andet Træk ►burde været anderledes. Men da gav Propheten Historien en anden Vending og sagde: Du est Manden. Det var en Personlighed.
4.) At speile sig er en qvindelig Kunst. Men en Qvinde speiler sig for at see sine Skjønheder. Det er sandt hun faaer saa ogsaa sine Uskjønheder at see, men det er ikke just for at see dem hun speiler sig, høist for at skjule dem med et skjønnere ►Skin.
Men Alvoren, det Mandlige er: at speile sig – i Guds Ord – for at see, hvorledes man i Sandhed seer ud.
ⓘ DeDe] , først skrevet Det Fleste ere bange for at see sig selv. Det er ogsaa et 36 farligt Syn, har man seet det een Gang bliver man ikke saa let af dermed igjen.
5) Man maa huske paa hvorledes man saae ud i Speilet.
6) Dog ikke fortvivle, om man end ⓘ saaesaae] SKS, saa aldrig saa styg ud, ei heller lade det blive ved blot at huske, hvorledes man saae ud – men saa begynde paa det Vigtige, det Afgjørende, for Speilet at forandre sig, som Speilet fordrer det.