Kierkegaard, Søren Journalen NB18

»Professoren.«


Lad os tage Mathematik. Det er meget muligt, at en berømt Mathematiker fE blev Martyr for sin Videnskab – derfor er intet i Veien for, at jeg bliver Professor i Det, han har foredraget. Thi her er Læren, Videnskaben det Væsentlige, Lærerens personlige Liv det Tilfældige.

Men ethisk-religieust, og især christeligt, er der ingen Lære i den Forstand, at den er det Væsentlige og Personen det Tilfældige, her er Efterfølgelse det Væsentlige. Hvilket Nonsens da, at En istedetfor at følge Χstus efter, eller Apostlene og lide som de lede, at En istedetderfor bliver Professor – hvori? Ja deri, at Χstus blev korsfæstet og Apostlene kagstrøgne.

Det manglede blot, at der paa Golgatha havde været en Professor tilstede, som strax havde sat sig ned som Professor – i Theologie? Ja, seer vi, Theologien var den Gang endnu ikke kommet op, det vilde derfor den Gang ret være blevet tydeligt, at skulde han blive Professor i Noget, maa det være deri, at Χstus blev korsfæstet. Altsaa at blive Professor i, at en Anden bliver ihjelslagen.

Det kunde være curieust nok, at lade en saadan Professor gjøre hele Feldtoget med. Han blev altsaa først Professor i, at Χstus blev korsfæstet. Nu begyndte Apostlene. Saa bliver 👤Petrus og 👤Jacobus stillede for Raadet, og derpaa kagstrøgne strax bliver det en ny § og Professoren bliver endnu samme Dag Professor i, at 👤Petrus og 👤Jacobus bleve kagstrøgne. Raadet forbyder derpaa Apostlene at forkynde Χstus. Men hvad gjør Apostlene? De lade sig ikke forstyrre, vedblive Forkyndelsen, thi man maa frygte Gud mere end Msker – og Professoren lader sig heller ikke forstyrre, han bliver Professor i, at 👤Petrus og 👤Jacobus uagtet de vare blevne kagstrøgne dog ikke lode sig afholde fra at forkynde Sandheden – thi en Professor bør elske den nye § mere end Gud og Sandheden.

»Professoren« følger bestandigt med – det er jo ogsaa Stik-Ordet for Professoren at følge med, at følge med Tidena. Antaget at der var en samtidig theologisk Professorb, vilde man kunne gjennemgaae Apostlernes Gjerninger og være orienteret ved at agte paa, hvad han nu var Professor i.

a derimod ikke: at følge efter, at efterfølge Χstum.

b (den Gang, da Theologien endnu ikke var opkommet)

Saa endte det med, at Apostelen blev korsfæstet, – og Professoren blev Professor i, at Apostelen blev korsfæstet. Derpaa afgik endelig Professoren ved en stille rolig Død.

See, dette er den Maade, paa hvilken man kan gjøre en Ende paa al denne Videnskabelighed, naar den bliver altfor vigtig og fordringsfuld: man bemægtiger sig »Professoren« og sætter ham udenfor indtil her gjøres Indrømmelser – og saa kan hele det Bestaaende gjerne bestaae.

Forresten er »den theologiske Professor« et point de vüe i Χstheden: i samme Grad som »Professoren« ansees for det Høieste, i samme Grad er man meest desorienteret i Χstd; man kan paa hvorledes der dømmes om »Professoren« see status i Χstheden og Dommen om Χstd.