X3A122 »Professoren.«
Lad os tage Mathematik. Det er meget muligt, at en berømt Mathematiker fE blev Martyr for sin Videnskab – derfor er intet i Veien for, at jeg bliver 111 Professor i Det, han har foredraget. Thi her er Læren, Videnskaben det Væsentlige, ⓘ Lærerens personlige Liv det Tilfældige.
Men ethisk-religieust, og især christeligt, er der ingen Lære i den Forstand, at den er det Væsentlige og Personen det Tilfældige, her er Efterfølgelse det Væsentlige. Hvilket Nonsens da, at En istedetfor ⓘ at følge Χstus efter, eller Apostlene og lide som de ⓘ ►lede, at En istedetderfor bliver Professor – hvori? Ja deri, at Χstus blev korsfæstet og ►Apostlene kagstrøgne.
Det manglede blot, at der paa ►Golgatha havde været en Professor tilstede, som strax havde ►sat sig ned som Professor – i Theologie? Ja, seer vi, Theologien var den Gang endnu ikke ►kommet op, det vilde derfor den Gang ret være blevet tydeligt, at skulde 112 han blive Professor i Noget, maa det være deri, at Χstus blev korsfæstet. Altsaa at blive Professor i, at en Anden bliver ihjelslagen.
ⓘ Det kunde være ►curieust nok, at lade en saadan Professor gjøre hele Feldtoget med. Han blev altsaa først Professor i, at Χstus blev korsfæstet. Nu begyndte Apostlene. ►Saa bliver 👤Petrus og 👤Jacobus stillede for Raadet, og derpaa kagstrøgne – ⓘ strax bliver det en ny § og Professoren bliver endnu samme Dag Professor i, at 👤Petrus og 👤Jacobus bleve kagstrøgne. ►Raadet forbyder derpaa Apostlene at forkyn302de Χstus. Men hvad gjør Apostlene? ⓘ De lade sig ikke ⓘ forstyrre, 113 vedblive Forkyndelsen, ►thi man maa ⓘ frygte Gud mere end Msker – og Professoren lader sig heller ikke forstyrre, han bliver Professor i, at 👤Petrus og ⓘ 👤Jacobus uagtet de vare blevne kagstrøgne dog ikke lode sig afholde fra at forkynde Sandheden – thi en Professor bør elske den nye § mere end Gud og Sandheden.
»Professoren« følger bestandigt med – det er jo ⓘ ogsaa ►Stik-Ordet for Professoren at følge med, at følge med Tidena. ⓘ Antaget at der var en samtidig ⓘ theologisk Professorb, vilde man kunne gjennemgaae ⓘ ►►Apostlernes Gjerninger og være orienteret ved at agte paa, hvad han nu var Professor i.
✂ a derimod ikke: at følge efter, at efterfølge Χstum.
✂ b (den Gang, da Theologien endnu ikke var opkommet)
Saa endte det med, at ►Apostelen blev korsfæstet, – og Professoren blev Professor i, at Apostelen blev korsfæstet. Derpaa afgik endelig Professoren ved en stille rolig Død.
ⓘ See, dette er den Maade, paa 114 hvilken man kan gjøre en Ende paa al denne Videnskabelighed, naar den bliver altfor vigtig og fordringsfuld: man bemægtiger sig »Professoren« og sætter ham udenfor indtil her gjøres Indrømmelser – og saa kan hele det Bestaaende gjerne bestaae.
Forresten er »den theologiske Professor« et ►point de vüe i ►Χstheden: i samme Grad som »Professoren« ansees for det Høieste, i samme Grad er man meest desorienteret i Χstd; man kan paa hvorledes der dømmes om »Professoren« see status i Χstheden og Dommen om Χstd.