Kierkegaard, Søren Uddrag fra Om Begrebet Ironi

Hvad nu endelig Ironien1 angaaer, da finde vi aldeles ikke Spor deraf hos hans 👤Socrates. Istedetfor denne fremtræder Sophistik. Men Sophistik er netop Erkjendelsens evindelige Tvekamp med Phænomenet i Egoismens Tjeneste, der netop aldrig kan bringe det til en afgjørende Seier, fordi Phænomenet staaer op igjen ligesaa hurtigt, som det falder, og, da kun den Erkjendelse, der som en frelsende Engel udriver Phænomenet af Døden og oversætter det fra Døden til Livet2, kan seire, tilsidst seer sig belæmret af Phænomenernes uendelige Hærskarer. Men Klangfiguren, som svarer til denne monstrøse Mangekant, den Livets stille indre Uendelighed, der svarer til denne Larmen og Støien i al Evighed, er enten Systemet eller Ironien, som den »uendelige, absolute Negativitet,« naturligviis med den Forskjel, at Systemet er uendelig veltalende, Ironien uendelig taus. Og saaledes see vi ogsaa her, at 👤Xenophon ganske conseqvent er kommen til Modbilledet af den platoniske Opfattelse. Af Sophismer findes der nu en tilstrækkelig Mængde i 📖 Memorabilierne3, men deels mangle de points (f. Ex. de korte Sætninger i 📖 Mem. III, 13), deels mangle de den ironiske uendelige Elasticitet, den hemmelige Falddør4, gjennem hvilken man pludselig styrter ned, ikke som Skolemesteren i Alferne 1000 Favne, men i Ironiens uendelige Intet. Paa den anden Side ere hans Sophismer ligesaa lidet approximatoriske til Anskuelsen. Som Exempel vil jeg anføre 📖 Mem. IV, 4, Samtalen med 👤Hippias. Her viser det sig ogsaa, hvorledes 👤Socrates kun gjennemfører Spørgsmaalet til et vist Punkt, uden at lade det besvare sig selv i en Anskuelse. Efterat nemlig det Retfærdige er blevet bestemt som identisk med det Lovlige, og Tvivlen om det Lovlige (med Hensyn til, at Lovene forandres, smlgn. § 14) synes at skulle beroliges ved Betragtningen af det til alle Tider af Alle erkjendte Lovlige (Gudsloven), bliver han dog staaende ved enkelte Exempler, hvor Syndens egen Conseqvents er iøinefaldende. Ligesom ogsaa i det Exempel, der anføres i § 24 af Utaknemlighed, hvorved Tanken maatte være bleven henført paa den harmonia præstabilita, hvoraf Existentsen er gjennemtrængt, Betragtningen bliver staaende ved den Udvorteshed, at den Utaknemlige mister Venner o. s. v., og ikke svinger sig op i den fuldkomnere Tingenes Orden, hvor der ikke er Forandring eller Skygge af Omskiftelse, hvor Hævnen rammer uden at standses af nogen Endelighed; thi saalænge vi blot blive staaende ved den udvortes Iagttagelse, lod det sig jo dog tænke, at den Utaknemlige f. Ex. ikke blev indhentet af den haltende Retfærdighed.

  1. Det Ironiske, der er hos 👤Xenophon, er derfor heller ei Ironiens saligt i sig selv hvilende Svæven, men et Opdragelses-Middel, derfor snart opmuntrende mod dem, 👤Socrates virkelig venter Noget af (📖 Mem. III, 5, 24), snart blot tugtende (📖 Mem. III, 6). (tilbage)
  2. Derfor hører der Mod til al Erkjendelse, og kun den, der har Mod til at offre Livet, frelser Livet, enhver Anden gaaer det, som det gik 👤Orpheus, der vilde stige ned til Underverdenen for at hente sin Hustru op, men Guderne viste ham blot et Skyggebillede af hende, fordi de ansaae ham for en kjælen Citharspiller, der ikke havde havt Mod til at offre Livet af Kjærlighed. (tilbage)
  3. 📖 Mem. IV, 2, et heelt Væv af Sophismer, især § 22. (tilbage)
  4. En hæderlig Undtagelse er 📖 Mem. IV, 4, 6: ἔτι γὰϱ σύ, ἔφη, ὦ Σώϰϱατες, ἐϰεῖνα τὰ αὐτὰ λέγεις, ἃ ἐγὼ πάλαι ποτέ σου ἤϰουσα; ϰαὶ ὁ Σωϰϱάτης, ὃ δέ γε τούτου δεινότεϱον, ἔφη, ὦ ῾Ιππία, οὐ μόνον ἀεὶ τὰ αὐτὰ λέγω, ἀλλὰ ϰαὶ πεϱὶ τῶν αὐτῶν· σὺ δ' ἴσως διὰ τὸ πολυμαϑὴς εἶναι πεϱὶ τῶν αὐτῶν οὐδέποτε τὰ αὐτὰ λέγεις. Som bekjendt findes den samme Bemærkning af 👤Polos og det samme Svar af 👤Socrates i 📖 Gorgias, og man kan ikke nægte, at det hos 👤Xenophon tillagte διὰ τὸ πολυμαϑὴς εἶναι vel ikke gjør Ironien dybere, men mere spillende. (tilbage)