V. Forslag til Lønnrngslov for forskel- lige af de i Lov om Rettens Pleje om- handlede Embeds- og Bestillingsmænd.

V. Forslag til Lønnrngslov for forskel- lige af de i Lov om Rettens Pleje om- handlede Embeds- og Bestillingsmænd.

Til § 1 har Udvalget stillet et Æn- dringsforslag angaaende Lønnen for Næst- formanden i Sø- og Handelsretten. Efter den Forandring, som i Lovforslaget om Rettens Pleje § 9 er sket med Hensyn til Forholdet mellem Formanden og Næstfor- manden i nævnte Ret, bør den sidste ikke lønnes i Lighed med Byretsdommere, men i Lighed med Landsdommere.

Til § 5 er foreslaaet Indsættelsen af et nyt Stykke, foranlediget ved den Æn- dring, der er foreslaaet til Lovforslaget om Rettens Pleje § 17, 3die Stykke.

Til § 9 er der foreslaaet en ny lavere Lønningsklasse for 9 Politimestre i min- dre Politikredse, der er blevet Følgen af Forøgelsen af disses Tal fra 55 til 65, se den ændrede Tavle og den vedføjede Redegørelse.

Ændringforslaget til § 12 er redaktionelt.

Ændringsforslagene til §§ 17 og 18 gaar ud paa at stille de i Lovforslaget om Rettens Pleje § 108 tilkomne 9 Politifuldmæg- tige, der beskikkes til Medhjælpere for Paatalemyndigheden i København, ogsaa med Hensyn til Pensionsspørgsmaal lige med de Tjenestemænd, med hvem de i andre Henseender er ligestillede.

Af et Mindretal er der under Nr. 7 stillet Forslag om Indføjelse efter § 19 af 8 nye Paragraffer angaaende Lønninger til Fuldmægtige hos Underretsdommere uden- for København og samtidig Forbud mod, at disse for Betaling udfører private juri- diske Forretninger.

Til dette Forslag bemærker Udvalgs- medlemmerne Jørgen Berthelsen, Deuntzer, Goos, Holstein-Holsteinborg, Harald Jensen og Sonne følgende: Landstinget har i Sam- lingen 1905 udstemt en af Folketinget ved- tagen Bestemmelse, indeholdende et saadant Forbud, og har derved tilkendegivet, at det ikke fandt det nødvendigt at gaa til denne Ændring i det bestaaende Forhold som Led i Retsplejereformen. I Lovene af 1908 og 1909 findes Forbudet ikke. Senere har der af Regeringen i 1910 været forelagt Lands- tinget et Forslag væsentlig i den Form, som nu er foreslaaet af de nævnte Udvalgs- medlemmer, men som selvstændigt For- slag, ikke som Led i Retsplejereformen. Lovforslaget kom kun til første Behandling i Tinget, der henviste det til et Udvalg, der ingen Betænkning afgav. Hvilken Sympati man end kan have for en Æn- dring i det bestaaende Forhold i den Ret- ning, Ændringsforslaget peger, maa de nævnte Udvalgsmedlemmer, i Overensstem- melse med Landstingets tidligere Stilling, finde det ufornødent og utilraadeligt at bringe en Nyordning paa dette Omraade i den tilsigtede Forbindelse med Retspleje- reformen og derved forøge den aarlige Udgift til denne med et Beløb, der neppe kunde holdes indenfor den i 1910 bereg- nede Grænse af henved 400,000 Kr., da de i Ændringsforslaget foreslaaede Løn- ningssatser sikkert er for lave efter Nu- tidens Forhold.

De Lovforslaget vedføjede Tavler er

endelig ændrede for at bringes i Overens- stemmelse med ovenfor omtalte, foreslaaede nye Bestemmelser.

VI. Forslag til midlertidig Lov om offentlige Auktioner, der ikke er Tvangsanktioner.

Udvalget indstiller det foreliggende Forslag til uforandret Vedtagelse.

Udvalget har ladet være sig magtpaa- liggende at komme til Klarhed over, hvor stor en aarlig Merudgift der kan an- tages at ville foraarsages ved Gennem- førelse af det foreliggende Lovforslag om Rettens Pleje med tilhørende Lovfor- slag særlig i den Skikkelse, som den even- tuelle Lov vil faa, naar Udvalgets forskel- lige Ændringsforslag vedtages. Regerings- forslaget til Lov om Udgifterne ved Straffe- retsplejen var ledsaget af en Beregning over denne Merudgift efter Regeringsforslaget. Resultatet af denne „kalkulatoriske Oversigt" var, at Regeringsforslaget vilde medføre en aarlig Merudgift af 1,033,200 Kr. og i Forhold til den for Loven af 1909 bereg- nede Merudgift en Forøgelse af 457,700 Kr., hvilket sidste Beløb dog paa Grund af den Udvidelse af Statspolitiets Rammer, som ogsaa ved Gennemførelsen af Loven af 1909 vilde vise sig nødvendig, maatte nedsættes med ca. 230,000 Kr., saa at den virkelige Merudgift i Forhold til Loven af 1909 kun vilde blive ca. 227,700 Kr. At der for adskillige Posters Beregning ikke kan naas til mere end et Skøn, er erkendt af Regeringen, saaledes særlig ved Beregningen af Kontorhold, og Udvalget erkender, at der ved Foretagelsen af dette Skøn er gaaet til Værks paa forsvarlig Maade, saa at det ikke fra denne Side har fundet noget at paaanke. Kun var det Udvalget paafaldende, at Regeringens Beregning nu (1914) saa betydelig afveg fra den af Ministeriet i 1909 foretagne Bereg- ning, der svarede til en aarlig Merudgift af 2,036,000 Kr. Efter Udvalgets Begæring

har Ministeriet med Skrivelse af 11. Maj 1914 (Bilag III) til Forklaring heraf frem- sendt en Oversigt, der sammenstiller de paa de forskellige Poster beregnede Udgifter efter Opgørelsen af 1909, 1912 og 1914. Idet man henviser til denne Oversigt (Un- derbilag I til Bilag III), erkendes det, at den giver en fyldestgørende Forklaring af Forskellen i Resultatet, idet det viser sig, at denne for Beregningen af 1909's Vedkommende fremgaar dels af den be- tydelig større Forøgelse af Statspolitiet, end man tænker sig nu straks at fore- tage, dels af en betydelig Udgift til Delinkventomkostninger (550,000 Kr.) og til Københavns Politi (100,000 Kr.), der efter de nu foreliggende Forslag ikke vil finde Sted, og dels endelig — foruden en større Regnefejl paa en enkelt Post i Op- gørelsen af 1909 — deraf, at man i 1909 ikke har fradraget, hvad den for- højede Retsafgift vil indbringe (nu anslaaet til 170,000 Kr.).

De forskellige Ændringer, som er foretagne i Folketinget, og de yderligere Ændringer, der er indstillede af Udvalget, medfører, at Merudgiften vil blive noget større end beregnet efter Regeringsforsla- get. Merudgiften vil forøges med 1) 1,000 Kr. for Næstformanden i Sø- og Handels- retten, 2) til Lønninger for Dommere ved Underretterne (98, hvoraf 57 i 1ste Klasse, 41 i anden) 87,000 Kr., 3) til Kontorhold for Dommere 70,000 Kr., 4) til 9 Politifuldmægtige som Medhjælpere for Paatalemyndigheden i København (Lovfor- slag om Retsplejens Ordning § 108), 27,000 Kr., tilsammen 185,000 Kr. Paa den anden Side vil Udgiften formindskes 1) til Lønninger af Politimestre med 38,400 Kr. og 2) til Kontorhold for Politi- mestre med 45,000 Kr., tilsammen 83,400 Kr., se herom den som Underbilag II til Bilag III trykte sammenlignende Oversigt. Den kalkulerede aarlige Merudgift bliver saaledes i alt forøget med 101,600 Kr., altsaa i Stedet for de af Regeringen be- regnede 1.033,200 Kr. et Beløb af 1,134,800 Kr. og i Forhold til Loven af 1909 en Mer- udgift af 329,300 Kr. i Stedet for 227,700 Kr.

Udvalgenes Betænkninger m. m. 177

De ovennævnte 6 Medlemmer af Ud- valget finder, at den saaledes forhøjede Merudgift i Forhold til Loven af 1909 ikke bør være en Hindring for at gøre det store Fremskridt i Ordningen, som det foreliggende Lovforslag indeholder i For- hold til den nævnte Lov. De finder fremdeles, at en aarlig Merudgift af noget over 1,100,000 Kr. ikke er større, end der med Rette bør kunne anvendes til en Re- form af Retsplejen, saa at denne kan blive bedre egnet til at fyldestgøre Rets- plejens Maal, end Tilfældet er efter den nugældende Ret.