Grundtvig, N. F. S. Nornerne

Billed- og ideverden

Digtets betydning er til en vis grad dunkel. Forståeligheden bliver bl.a. vanskeliggjort af det faktum, at “Nornerne” – ligesom de øvrige digte i “Nordens Myther” – forudsætter en læser, der ikke alene kender den nordiske mytologi og dens person- og historieinventar, men også Grundtvigs fortolkning heraf.

Nogle af billederne er valgt sådan, at de kan fyldes med såvel kristent som nordisk indhold, men dog fastholdes i en form for ligevægt mellem begge universer. Det kan fx ses ved “Aanden” / “Kæmpen” i digtets tiende strofe. Beskrivelsen alluderer til Salmernes bog 19,6 og bruger samtidig Hlorride som sammenligning. Dette er et af navnene for Thor, der som søn af Odin med jordens gudinde Fjørgyn er “saavel paa Jordens Side / Som paa Himmelens indfødt.” Samtidig at være sand gud og sandt menneske er dog netop også 👤Jesu natur og dermed igen en kristen reference. Grundtvig står hermed fast på den grundtanke, han har udviklet i Nordens Mythologi fra 1832: at forstå myterne som en slags ‘gammelt testamente’ for det nordiske folk, der – ligesom det jødiske – præfigurerer frelseshistorien og opfyldes i 👤Kristus.

I samme retning peger Frejas guldtårer i stroferne 29 og 42, som hun ifølge en episode i Snorres Edda græder, mens hun leder efter sin forsvundne ægtemand Od. I Grundtvigs radikale fortolkning symboliserer episoden hedenskabets længsel efter 👤Kristus, idet han identificerer Freja med Danmark og Od med 👤Kristus (se Auken 2005, s. 264 og 2008, s. 212-214). Som bindeled til det kristne fungerer igen en allusion til Salmernes bog (126,5): “De, der sår under tårer, skal høste med jubel” – guldtårernes høst er dermed frelsen.

Som versemål for “Nornerne” vælger Grundtvig Lutherstrofen, der med sin karakteristiske rimfølge (ababccx: a ♀, b ♂, c ♀ x ♂) og specielt sit syvende urimede vers vækker en tydelig association til protestantiske salmer i læserens ører. Samtidig indeholder stroferne påfaldende mange bogstavrim. Disse er her ikke kun en almindelig retorisk figur, men snarere en genklang af rimformen i den hedenske edda- og skjaldedigtning. På denne måde spejler Grundtvigs samsyn af det nordiske og det kristne sig også i digtets form.