↩ Vi huske nok, at Partherne fra 👤Crassus-Dagene var de hovmodige Romere ►en Pæl i Kiødet, men langt frygteligere end de blev dog ►Ny-Perserne, som, i Begyndelsen af det Tredie Aarhundrede (under Keiser 👤Alexander Severus), omstyrtede ►Arsacidernes Throne og 135reiste en Ny, vidt bekiendt under Navn af Sassanidernes. Den Første, der besteeg den, var nemlig 👤Artaxar eller 👤Artaxerxes, Søn af 👤Sassan *►Agathias II. 26–27., hans 644 (US6) nærmeste ►Eftermand 👤Schapur, fangede og Man vil sige, flaaede den Romerske Keiser 👤Valerian, og i hans Dage skal 👤Manes være opstaaet, og have stiftet det ►Manichæiske Troes-Samfund, der i det Fjerde Aarhundrede blev meget udbredt og navnkundigt over hele 📌Romer-Riget. Saalidt vi nu end her kan indlade os paa at adsprede det Mørke, der indhyller 👤Manes og hans Læres Eiendommelighed, maae vi dog bemærke, deels at denne Persiske Prophet naturligviis staaer i den nøieste Forbindelse med ►Ny-Persernes Opkomst, og deels, at hans ►Lærdom ►aabenbar var en Blanding af Oldpersiske (►Magiske) og Christelige Forestillinger, saa Frelsen og ►Opreisningen, 👤Christus bragde, skulde være den Lys-Kongens (►Ormuzds) Seier over Mørke-Drotten (►Ahriman), som 👤Zoroaster havde forkyndt og ►Fædrene ventet. Heraf, seer Man let, det nødvendig fulgde, at han forkastede ►det Gamle Testamente, som Guddommens gamle Pagt med 👤Abrahams Folk, men her maae vi holde os til, hvad der i Stats-Historien er Hoved-Sagen, at den Mosaisk-Christelige Anskuelse af Menneskets himmelske Byrd og underfulde Opreisning af ►Faldet ved 👤Jesus Christus, ogsaa i denne Skikkelse gjorde sin Virkning til at hæve og styrke et sjunket Folk. I hvad Forhold han nu stod til 👤Manes, den ny Prophet 👤Mazdak, som vi møde under 👤Nuschirvans Fader 👤Kabades, er dunkelt, men da han, med stort Bifald, udraabde ►Kvindernes Fællesskab, spaaede han sanddru om Rigets forestaaende Undergang, thi Erfaring lærer, at en saadan Udsvævelse altid giør Mænd til Kvinder og Kvinder til Dyr, og for Øster-Lænderen som ei engang holder sit ►Fruer-Bur i Hævd, er desuden slet 136Intet helligt. 👤Mazdaks ►Lærdom var imidlertid ogsaa endeel Perser vederstyggelig, saa, da 👤Kabades antog den, skedte der en Opstand imod ham, og hans Søn 👤Khosru Nuschirvan, som stak sit Spyd i 📌Middel-Havet, og blev berømt i 📌Østen, som 👤Thjodrik i 📌Vesten, var den ingenlunde gunstig. Tvertimod synes 👤Nuschirvan at have sværmet mere for ►Zend-Troen end for Retfærdighed; thi baade stræbde han med Sværdet at omvende Georgier og ►Mingrelier, og hans gientagne Storme paa 📌Edessa (📌Orfa) skal have reist sig af Lyst til at giøre 👤Christus til ►Løgner. Det var nemlig et almindeligt Sagn i 📌Øster-Leden, ei blot at den gamle Kong 👤Augar i 📌Edessa havde skrevet 👤Jesus til og faaet et trøsteligt Svar, men ogsaa, at 645 (US6) 👤Jesus med det Samme havde lovet, 📌Edessa skulde være uindtagelig*👤Prokops ►Perser-Krig II. 12. 26–27. 👤Evagrios ►Kirke-Historie. IV. 26.. Mod det Ord løb 👤Nuschirvan da Storm, og skiøndt 👤Prokop selv ingen Christen var, kunde han dog ikke undertrykke sin Forundring over, hvor besynderlig den mislykkedes, medens vi maae finde det i sin Orden, at skiøndt Sagnet var ugrundet, Herren dog tog Deel i en Kamp, der gjaldt hans Ære.