↩ Professor 👤Clausen mener vel, han kan kyse Alle undtagen mig fra denne Betragtning blot ved at kalde den “►Catholsk” og sammenblande vor offentlige og ►almindelige Troes-Bekiendelse med en hemmelig og privat Tradition; 872men det kan umuelig lykkes; thi Man kan jo ikke engang blive enig med ►den Augsburgske Confession, uden at erklære sig ligesaa enig om Troen med “den Catholske Kirke” som med ►Skriften, og det mundtlige Ord til Troens offentlige Bekiendelse og ►Sacramenternes Forrettelse efter 👤Christi Indstiftelse►, ⓘ som 👤Luther og hans Tilhængere holdt fast paa, hører dog vel ikke til den Tradition, de forkastede! Desuden forsvinder jo ►aabenbar hele det Christne Kirke-Samfund, naar Man borttager ►Daaben og Nadveren, forrettede efter 👤Christi Indstiftelse►, saa naar vi vil giøre mindste Fordring paa at have 👤Christi Kirke hos os, maae vi ►nødvendig forudsætte, at ►Sakramenterne forrettes efter 👤Christi Indstiftelse►, hvad vi dog ligesaavel nægtede, ►naar vi paa egen Haand forandrede den Troes-Bekiendelse, der er os afkrævet ved Daaben, som ►naar vi forandrede hvad vi kalde Indstiftelsens Ord, og følgelig har jo Sakrament-Ordet en af al Skrift uafhængig, kirkelig Gyldighed, medens ►Skriftens kirkelige Gyldighed beroer paa dens forudsatte Overeensstemmelse med det i 👤Christi Kirke uforanderlige Troens og Naadens Ord! Eller er det ikke soleklart, at sin Troes-Bekiendelse kan man ikke forandre, uden dermed at erklære, man har skiftet Tro, og sin ►hellige Skrift maa man fortolke overeensstemmende med sin Troes-Bekiendelse, eller man giør sig selv til Nar!