Grundtvig, N. F. S. Uddrag fra Vor Kirke-Lære om den Hellige Skrift

Professor 👤Clausen mener vel, han kan kyse Alle undtagen mig fra denne Betragtning blot ved at kalde den “Catholsk” og sammenblande vor offentlige og almindelige Troes-Bekiendelse med en hemmelig og privat Tradition; 872men det kan umuelig lykkes; thi Man kan jo ikke engang blive enig med den Augsburgske Confession, uden at erklære sig ligesaa enig om Troen med “den Catholske Kirke” som med Skriften, og det mundtlige Ord til Troens offentlige Bekiendelse og Sacramenternes Forrettelse efter 👤Christi Indstiftelse, som 👤Luther og hans Tilhængere holdt fast paa, hører dog vel ikke til den Tradition, de forkastede! Desuden forsvinder jo aabenbar hele det Christne Kirke-Samfund, naar Man borttager Daaben og Nadveren, forrettede efter 👤Christi Indstiftelse, saa naar vi vil giøre mindste Fordring paa at have 👤Christi Kirke hos os, maae vi nødvendig forudsætte, at Sakramenterne forrettes efter 👤Christi Indstiftelse, hvad vi dog ligesaavel nægtede, naar vi paa egen Haand forandrede den Troes-Bekiendelse, der er os afkrævet ved Daaben, som naar vi forandrede hvad vi kalde Indstiftelsens Ord, og følgelig har jo Sakrament-Ordet en af al Skrift uafhængig, kirkelig Gyldighed, medens Skriftens kirkelige Gyldighed beroer paa dens forudsatte Overeensstemmelse med det i 👤Christi Kirke uforanderlige Troens og Naadens Ord! Eller er det ikke soleklart, at sin Troes-Bekiendelse kan man ikke forandre, uden dermed at erklære, man har skiftet Tro, og sin hellige Skrift maa man fortolke overeensstemmende med sin Troes-Bekiendelse, eller man giør sig selv til Nar!