Grundtvig, N. F. S. Uddrag fra Haandbog i Verdens-Historien. Første Deel

Sagen er da kortelig den, at der var et Ammons-Orakel i 📌Meroe, der havde kiendelig Lighed saavel med det berømte Lybiske af samme Navn, som med det Ægyptiske i 📌Thebe, og 👤Herodot fortæller, at det Lybiske Orakel var stiftet af Æthioper og Ægypter i Fællesskab og 👤Diodor, at Æthioperne tilegnede sig Osiris, saa han fra dem skulde være gaaet til 📌Thebe og grundet Helligdommen der*Herod. II. 29–42. Diodor I. 19–20. III. 100.. Dette har Man nu lagt sammen, og sat i Forbindelse med Giætninger om Culturens ældste Udbredelse og Karavan-Handelens Træk, saa Man faaer den Forestilling, at 📌Ost-Indien er Udgangs-Punkten, hvorfra Veien gaaer over 📌det lykkelige Arabien til 📌Syd-Afrika, og saa til 📌Meroe, hvor en Præste-Stat bliver Moder-Skiødet for 📌Ægyptens og dermed omtrent for al Verdens Cultur, hvad baade klinger artig nok og er tildeels heel rimeligt, men er naturligviis ingen Klippe at bygge Old-Historien paa, eller en afgjort Sag, hvorefter Man kan rette de virkelige og vel afhjemlede Efterretninger, Ebræerne give os om Slægtens Barndom. Skibet, der i 📌Ammons-Templet var den egenlige Helligdom, maa da nødvendig minde os om Arken, ligesom Ammon om 👤Cham, og det bliver da kun for den Chamitiske Cultur vi kan tænke os 📌Meroe som Moder-Skiødet, og stedse bliver 📌Ægypten dog dens Hoved-Land, da det var der, den havde sin Virkning paa Historiens gamle Hoved-Folk: Ebræer og Græker.