Indhold
- VAULUNDURS SAGA
-
ALADDIN, ELLER DEN FORUNDERLIGE LAMPE
- ALADDIN, ELLER DEN FORUNDERLIGE LAMPE ET LYSTSPIL
- PERSONERNE:
- PROLOG.
- FØRSTE AKT.
- ANDEN AKT.
- TREDIE AKT.
- FIERDE AKT.
- FEMTE AKT.
- AFRIKA.
- ALADDINS PALLADS.
- APOTHEK.
- ALADDINS PALLADS.
- CABINETTET.
- DEN STORE SAL.
- ISPHAHAN.
- MEKKA.
- ET ANDET STED I STADEN MEKKA.
- DEN ARABISKE ØRK.
- PERSIEN.
- FATIMES HYTTE.
- MORGENSTUND.
- PLADSEN UDEN FOR ALADDINS PALLADS.
- DEN STORE SAL I ALADDINS PALLADS.
- ELLEMOSE I SKOVEN. KLART MAANESKIN
- DEN STORE SAL I ALADDINS PALLADS. DAG.
- NAT. UDEN FOR FATIMES HYTTE I SKOVEN.
- EN FORSTUE I ALADDINS PALLADS.
- DEN STORE SAL I ALADDINS PALLADS.
- EPILOG.
Alle forekomster
↩ Begge Steder betragtes Mennesket da - i Schellings Aand - som et Led af Tilværelsens store Helhed. Den er helt Menneske, som er helt umiddelbar Natur; thi Mandens Sind og hans Skæbne er beslægtet med og bestemt af Naturen, som omgiver ham. Den som er rodfæstet, som lever i en bestandig Fred med sig selv, er den lykkelige. Og denne »organiske« Aand, hvis indre Harmoni er som et Afbillede af Altets, var for Romantikerne, baade Fr. Schlegel, Schelling og Steffens, ensbetydende med Kulturens højeste Aabenbaring, Guddommens Redskab: det universelle kunstneriske Geni.