Indhold
- MINDRE DIGTE
- FREYAS ROK, af 'Erik og Roller'
- BIARKE-MAAL, af 'Erik og Roller'
- HAKON JARLS DØD, af 'Digte', 1803
- LØVERIDDEREN, af 'Digte', 1803
- ELLEHØIEN, af 'Digte', 1803
- GULDHORNENE, af 'Digte', 1803
- VALRAVNEN, af 'Digte', 1803
- NATUR-TEMPERAMENTER, af 'Digte', 1803
- DEN FREMBRYDENDE VAAR, af 'Digte', 1803
- OLDINGEN VED WERTHERS GRAV, af 'Digte' , 1805
- SAA DUGBESPRÆNGTE STAAE DE ROSER HER, af 'Poetiske Skrifter', Første Deel', 1805
- KNUD DEN STORE, af 'Poetiske Skrifter', Første Deel', 1805
- DEN GAMLE KIÆMPE COMETES, af 'Poetiske Skrifter', Første Deel', 1805
- WIEDEWELT, af 'Poetiske Skrifter', Første Deel', 1805
- PETRARCAS CANZONE VED VAUCLUSE KILDEN, af 'Poetiske Skrifter', Første Deel', 1805
- VIOLERNE, af 'Poetiske Skrifter', Første Deel', 1805
- VAAR-SANG, af 'Poetiske Skrifter', Første Deel', 1805
- VAHL, af 'Poetiske Skrifter', Første Deel', 1805
- HØSTEN, af 'Poetiske Skrifter', Første Deel', 1805
- HARALD HILDETAND, af 'Digtninger, Første Deel', 1811
- DE TVENDE KIRKETAARNE, af 'Digtninger, Første Deel', 1811
- EVALDS GRAV, af 'Digtninger, Første Deel', 1811
- HIEMVEE. (I Fraværelsen), af 'Digtninger, Første Deel', 1811
- BØN TIL PENATERNE, af 'Digtninger, Første Deel', 1811
- TIL MELPOMENE, af 'Digtninger, Første Deel', 1811
- TIL MIN LÆSER, af 'Digtninger, Første Deel', 1811
- TON, SØDE STRÆNGE, af 'Digtninger, Første Deel', 1811
- LÆR MIG, O SKOV! AT VISNE GLAD, af 'Eremiten'
- TOMMELIDEN VAR SIG EN MAND SAA SPÆD, af 'Ludlams Hule'
- NAAR MØRKET SLUKKER AFTENRØDEN, af 'Ludlams Hule'
- FISKERENS VISE, af 'Hroars Saga',
- FISKERKONENS SANG, af 'Hroars Saga'
- HRANES ELSKOVSKVAD, af 'Hroars Saga'
- FÆDRELANDS-SANG
- TIL HAVET, af 'Øen i Sydhavet'
- KAREN MARGARETA RAHBEK, FØDT HEGER
- HVOR BLEV I RØDE ROSER DOG, af 'Den blege Ridder'
- MIT FØDSELSSTED PAA VESTERBRO
- VED FESTEN DEN 14de NOVEMBER 1849
-
LANGELANDS-REISE I SOMMEREN 1804
- LANGELANDS-REISE I SOMMEREN 1804
- INDLEDNING
- TIL SAXO GRAMMATICUS
- ISSEFIORDEN
- ROESKILDE DOMKIRKE
- OVERGANG
- ANDERS-SKOV
- CORSØER
- BIRKNERS GRAVSKRIFT
- SVENDBORG SUND
- THORSING
- OVERFARTEN FRA VEMMENÆS TIL RUDKIØBING
- OMSKIFTNING
- FAAREVEILE SKOV
- GIBS-BILLEDET
- MORGEN-VANDRING
- FREIDIGT SOMMER-LIV
- AFTEN-SANG
- TOGET TIL THORSING
- HIEMFARTEN
- KATASTROPHE.
- JESU CHRISTI GIENTAGNE LIV I DEN AARLIGE NATUR
- SANCT HANSAFTEN-SPIL
Alle forekomster
↩ Paa Baggrund af »De tvende Kirketaarne«s muntre Danskhed virker den ramt nordiske Tone i »Harald XIX Hildetand« dobbelt mørk og mægtig. Oehlenschlæger har her overfor Grundtvigs Kritik villet vise, at han, naar han vilde, kunde »sejle det nordiske adskillige Streger nærmere«, end han havde gjort det i »Hakon Jarl« eller »Palnatoke«. Beundringsværdig er den episke Vælde, hvormed han har formaaet at male det mægtige Kampbillede, men enestaaende er den metriske Kunst, der er udfoldet i den mesterlige, markante Benyttelse af tre oldislandske Versemaal. Digteren har forladt sin Kunstteori fra Romancerne i »Digte, 1803«, der vilde klæde det nordiske Stof i Sydens Farver; han har forstaaet, at den fuldendte Kunst er den, hvor Indhold og Form dækker hinanden helt.