Indhold
-
Begrebet Angest
- Distinctionens Tid er forbi, S...
- Afdøde Professor Poul Martin M...
- Forord
- Indledning I hvilken Forstand Overveielsens Gjenstand er en Opgave for Psychologiens Interesse, og i hvilken Forstand den efter at have været Psychologiens Opgave og Interesse peger hen netop paa Dogmatiken.
- Caput I. Angest, som Arvesyndens Forudsætning og som forklarende Arvesynden retrogradt i Retning af dens Oprindelse.
- Caput II. Angest som Arvesynden progressivt.
- Caput III. Angest som den Synds Følge, hvilken er Syndsbevidsthedens Udeblivelse.
- Caput IV. Syndens Angest eller Angest som Syndens Følge i den Enkelte.
- Caput V Angest som frelsende ved Troen.
Alle forekomster
↩
Dog dette være nu som det være vil, lad Logiken see til at hjælpe sig
selv. Ordet Overgang er og bliver en Aandrighed i Logiken. I den
historiske Friheds Sphære har den hjemme, thi Overgangen er en Tilstand, og er virkelig*. Vanskeligheden af at
anbringe Overgangen i det reent Metaphysiske har Plato meget godt
indseet, og derfor har den Kategorie Øieblikket** kostet ham saa megen ** Det er derfor ikke at forstaae logisk, men i Retning af den
historiske Frihed, naar Aristoteles siger, at Overgangen fra
Mulighed til Virkelighed er en κινησις.
*** Øieblikket opfattes nu af Plato reent abstrakt. For at
orientere sig i dets Dialektik, kan man gjøre sig Rede for,
at Øieblikket er det Ikke-Værende under Tidens Bestemmelse.
Det Ikke-Værende (το
μη ον;
το
κενον hos Pythagoræerne) beskæftigede Oldtidens Philosophie
nok saa meget som den moderne Det Ikke-Værende opfattedes
onthologisk af Eleaterne saaledes, at hvad der udsagdes om
det kun udsagdes i Modsætningen, at kun det Værende er Vil
man videre forfølge det, da vil man see, at det kommer igjen
i alle Sphærer Metaphysisk-propædeutisk blev Sætningen
udtrykt saaledes. den, der udsiger det Ikke-Værende, siger
slet Intet (Denne Misforstaaelse bekæmpes i Sophisten, og
bekæmpes paa en mere mimisk Maade allerede i en tidligere
Dialog »Gorgias«.) Endelig i de praktiske Sphærer benyttede
Sophisterne det Ikke-Værende saaledes, at de derved hævede
alle sædelige Begreber; det Ikke-Værende er ikke, ergo er alt Sandt, ergo er alt Godt, ergo er Bedrag o.s v slet ikke til. Dette bekæmper
Socrates i flere Dialoger. Fornemlig har imidlertid Plato
afhandlet det i »Sophisten«, der som alle Platos Dialoger
paa eengang kunstnensk anskueliggjør, hvad den selv docerer;
thi Sophisten, hvis Definition og Begreb Dialogen søger,
medens den hovedsagelig handler om det Ikke-Værende, han er
selv et Ikke-Værende, og saaledes bliver Begrebet og
Exemplet til paa eengang i den Krig, i hvilken Sophisten
bekriges, og som ender med, ikke at han tilin-tetgjøres, men
at han bliver til, hvilket er det værste for ham, det
nemlig, at han trods sin Sophistik, der formaaer at gjøre
ham usynlig ligesom Mars's Rustning, dog maa her frem. I den
nyere Philosophie er man slet ikke kommen væsentligen videre
i Opfattelsen af det Ikke-Værende, og det uagtet man mener
sig at være christelig. Den græske Philosophie og den
moderne er stillet saaledes Alt dreier sig om, at faae det
Ikke-Værende til at være til; thi at faae det bort og til at
forsvinde synes saa saare let Den christelige Betragtning er
stillet saaledes: det Ikke-Værende er til overalt som Intet,
hvoraf der skabtes, som Skin og Forfængelighed, som Synd,
som Sandseligheden fjernet fra Aanden, som Timekgheden glemt
af Evigheden, derfor gjælder Alt om at faae det bort for at
faae det Værende frem. Kun i denne Retning er Begrebet
Forsoning opfattet historisk rigtigt i den Forstand, i
hvilken Christendommen bragte det ind i Verden. Er
Opfattelsen i modsat Retning (Bevægelsens Udgang fra at det
Ikke-Værende ikke er til) saa har man forflygtiget
Forsoningen og vendt Vrangen ud deraf - Det er i
»Parmenides« at Plato fremsætter »Øieblikket«. Denne Dialog
beskæftiger sig med at eftervise Modsigelsen i Begreberne
selv, hvilket Socrates udtrykker paa saa bestemt en Maade,
at det just ikke geraader hun gamle græske, skjønne
Philosophie til Skam, men vel kan tjene til at beskæmme en
nyere broutende Philosophie, der ikke som den græske gjør
store Fordringer til sig selv, men til Menneskene og deres
Beundring Socrates bemærker, at det ikke var vidunderligt,
om Een kunde eftervise det Modsigende ( το
εναντιον)
om en enkelt Ting, der participerer i det Forskjellige, men
hvis Een var istand til at vise Modsigelsen i Begreberne
selv, det var at beundre. ( αλλ' ει
ὁ
εστιν
ἑν,
αυτο
τουτο
πολλα
αποδειξει
και αυ
τα
πολλα
δη ἑν,
τουτο
ηδη
ϑαυμα
σομαι.
και
περι
των
αλλων
ἁπαντων
ᾡσαυτως
§129 B C.). Fremgangsmaaden er imidlertid den
expenmenterende Dialektik. Man antager, at Eenheden (το
ἑν) er og at den ikke er, og
viser nu, hvad der deraf vil følge for den selv og for det
Øvrige. Øieblikket viser sig nu at være dette underlige
Væsen (ατοπον
det græske Ord er her ypperligt), der ligger mellem
Bevægelse og Ro uden at være i nogen Tid, og til dette og ud
af dette slaaer det Bevægende om i Ro, og det Hvilende i
Bevægelse. Øieblikket bliver derfor Overgangs-Kategorien
overhovedet (μεταβολη),
thi Plato viser, at paa samme Maade er Øieblikket ogsaa i
Forhold til Overgangen af Eenhed til Fleerhed, og Fleerhed
til Eenhed, Lighed til Ulighed o.s.v., er Øieblikket, i
hvilket der hverken er εν eller πολλα
, og hverken bestemmes eller sammenblandes (ουτε
διακρι
νεται
ουτε
ξυγκρινεται
§ 157 A). Af alt dette har nu Plato Fortjeneste ved
at tydeliggjøre sig Vanskeligheden, men Øieblikket bliver
dog en lydløs atomistisk Abstraktion, som man heller ei
forklarer ved at ignorere den. Naar nu Logiken vil udsige,
at den ikke har Overgangen, (og har den denne Kategone, da
maa den jo finde sin Plads i Systemet selv, om den end
tillige opererer i Systemet), da vil det blive tydeligere,
at de historiske Sphærer og al den Viden, der hviler i en
historisk Forudsætning, har Øieblikket Denne Kategone er af
stor Vigtighed for at afslutte mod den hedenske Philosophie,
og en ligesaa hedensk Speculation i Christendommen I
Dialogen Parmenides viser paa et andet Sted sig Følgen af,
at Øieblikket er en saadan Abstraktion. Idet Eenheden
poneres at have Tidens Bestemmelse, vises nu, hvorledes her
fremkommer den Modsigelse, at Eenheden (το ἑν) bliver
ældre og yngre end sig selv og end Fleerheden (τα
πολλα)
og da igjen hverken yngre eller ældre end den selv eller end
Fleerheden (§ 151 E) Eenheden maa jo dog være,
siges der, og nu bestemmes det at være saaledes:
Deelagtighed i et Væsen eller i en Væsenhed i den nærværende
Tid ( το
δε
ειναι
αλλο
τι
εστι η
μεϑεξις
ουσιας
μετα
χρονου
του
παροντος
§ 151 E) I den nærmere Udvikling af Modsigelserne
viser det sig nu, at det Nærværende (το
νυν) vakler imellem at
betyde det Nærværende, det Evige, Øieblikket Dette Nu (το
νυν) ligger mellem »var«
og »vil blive«, og Eenheden kan jo ikke, idet den sknder
frem fra det Forbigangne til det Tilkommende, springe Nuet
forbi. Den holder altsaa inde i Nu'et, bliver ikke ældre men
er ældre I den nyeste Philosophie culminerer Abstraktionen i
den rene Væren, men den rene Væren er det abstrakteste
Udtryk for Evigheden, og er som Intet netop igjen Øieblikket
Her viser det sig atter, hvor vigtigt »Øieblikket« er, fordi
først med denne Kategone kan det lykkes at give Evigheden
sin Betydning, idet Evigheden og Øieblikket blive de yderste
Modsætninger, medens ellers det dialektiske Hexerie faaer
Evigheden og Øieblikket til at betyde det Samme Først med
Chnstendommen bliver Sandselighed, Timelighed, Øieblikket at
forstaae, netop fordi først med den bliver Evigheden
væsentlig.
78
Anstrængelse. At ignorere
Vanskeligheden er vistnok ikke at »gaae videre« end Plato, at
ignorere den, fromt bedragende Tænkningen, for at faae Speculationen
flot og Bevægelsen i Logiken i Gang, er at behandle Speculationen
som et temmelig endeligt Anliggende. Dog erindrer jeg engang at have
hørt en Speculerende sige, at man ikke maatte tænke for meget paa
Vanskelighederne iforveien; thi da kom 79 man aldrig til at speculere. Naar det
saaledes blot gjælder om at komme til at speculere, ikke om at Eens
Speculation bliver virkelig Speculation, saa er det jo ganske
resolut sagt, at man blot skal see at komme til at speculere,
ligesom det er priseligt, om en Mand, der ikke havde Evne til at
kjøre til Dyrehaven i egen Vogn, vilde sige: Sligt bør man ikke
bryde sig om, man kan godt kjøre paa en Kaffemølle. Og saaledes er
det jo ogsaa: Begge de Kjørende komme forhaabentligen til Dyrehaven.
Derimod kommer den neppeligen til at speculere, der var resolveret
nok til ikke at bryde sig om Befordringen, naar han barestens kunde
komme til at speculere.