Indhold
-
Begrebet Angest
- Distinctionens Tid er forbi, S...
- Afdøde Professor Poul Martin M...
- Forord
- Indledning I hvilken Forstand Overveielsens Gjenstand er en Opgave for Psychologiens Interesse, og i hvilken Forstand den efter at have været Psychologiens Opgave og Interesse peger hen netop paa Dogmatiken.
- Caput I. Angest, som Arvesyndens Forudsætning og som forklarende Arvesynden retrogradt i Retning af dens Oprindelse.
- Caput II. Angest som Arvesynden progressivt.
- Caput III. Angest som den Synds Følge, hvilken er Syndsbevidsthedens Udeblivelse.
- Caput IV. Syndens Angest eller Angest som Syndens Følge i den Enkelte.
- Caput V Angest som frelsende ved Troen.
Alle forekomster
↩ Metaphysiken. dvs Hegels spekulative filosofi. - Ligelighed upåvirkelighed - Synden bliver en Tilstand .: Synd er ifølge S K ikke en tilstand, man kan forholde sig objektivt iagttagende el videnskabeligt til Man kan ikke »lege« med synden som teoretisk mulighed, for synden kan ikke forstås i teorien (de potentia: efter muligheden), men kun de actu efter virkeligheden, eller in actu i virkeligheden, af den enkelte eksisterende, jf nedenfor. »Egentlig hører Synden slet ikke hjemme i nøgen Videnskab.«