Indhold
- PLUTUS Eller PROCES IMELLEM FATTIGDOM OG RIIGDOM En heroisk Comoedie udi fem Acter
- HUUS-SPØGELSE Comoedie udi tre Acter Uden Actricer
- DEN FORVANDLEDE BRUDGOM Comoedie udi een Act uden Acteurs
- DON RANUDO DE COLIBRADOS Eller FATTIGDOM OG HOFFART Comoedie i 5 Acter
- PHILOSOPHUS UDI EGEN INDBILDING Comoedie udi fem Acter
- REPUBLIQVEN ELLER DET GEMMENE BESTE Comoedie udi tre Acter
- SGANARELS REYSE til DET PHILOSOPHISKE LAND Comoedie udi een Act Hvorudi skiemtes med de gamle Philosophiske Secter
- FORTALER til "COMOEDIER Sammenskrevne for Den nye oprettede Danske Skue-Plads Ved Hans Michelsen orger og Indvaaner i Callundborg. Med Just Justesens Fortale Første Tome. Tryckt Aar 1723"
- Hans Mickelsen
- Just Justesens Betænkning
Alle forekomster
-
↩
- PENIA.
-
Hvis det var med Riigdom saaledes beskaffed, som med de gode Ting, Plutus opregner og til Exempler anfører, vilde jeg give mig tabt, og bekiende, at jeg havde taget mig for at forsvare en desperat Sag. Man kand ikke sige om Riigdom, at den ofte misbruges, men at den ufeylbar fordærver, ikke alleene Mennesker udi sær, men heele Stæder og Riger, som af Dyders Boeliger og Platoniske Republiqver ere forvandlede til Røverkuler. Saa længe de gamle Persianer levede under Peniæ Beskyttelse, vare de de dydigste, retfærdigste og tapperste Folk i Asien. Ved Riigdoms Indførsel bleve de vellystige, feige, qvindagtige, saa at en Haandfuld af Græ- ker traade deres store Monarchie under Fødder. Hvilken Stad udi Grækenland har været udi større Agt og Ære end Lacedæmon? Saa længe som Fattigdommens Gudinde der havde sit Sæde, vare dens Borgere u-overvindelige, og Raadet i Henseende til dets Retfærdighed var som et almindeligt Dom-Huus for heele Grækenland. Men alle disse Herligheder forsvandte ved Pluti Ankomst og ved Peniæ Landflygtighed, saa at Staden forfaldt til Hovmod, Vellyst, og i følge deraf til Afmægtighed, som befordrede dens Undergang. Adskillige Riger have foreskrevet alle Nationer Love, saa længe som de dyrkede Penia; men saa snart Plutus med sin Riigdom er indført, har man, i Steden for Dyd, Ærlighed, Styrke, indbyrdes Eenighed, Lykke og Seyer over Fiender, seet U-retfærdighed, Afmægtighed, indbyrdes Krig og andre U-lykker, som have befordret deres Undergang. Alt hvad som her om er anført, viises af Historier og Erfarenhed, og derfor ikke kand nægtes.