Indhold
- Julespøg og Nytaarsløier
-
Aprilsnarrene
- Skuepladsen forestiller Skoles...
- Første Scene.
- Anden Scene.
- Tredie Scene.
- Fjerde Scene.
- Femte Scene.
- Sjette Scene.
- Syvende Scene.
- Ottende Scene.
- Niende Scene.
- Tiende Scene.
- Ellevte Scene.
- Tolvte Scene.
- Trettende Scene.
- Fjortende Scene.
- Femtende Scene.
- Sextende Scene.
- Syttende Scene.
- Attende Scene.
- Nittende Scene.
- Tyvende Scene.
- Een og Tyvende Scene.
- To og Tyvende Scene.
- Tre og Tyvende Scene.
- Fire og Tyvende Scene.
- Fem og Tyvende Scene.
- Sex og Tyvende Scene.
- Syv og tyvende Scene.
- Otte og tyvende Scene.
- Ni og tyvende Scene.
- Tredivte Scene.
- Slutnings-Sang.
-
Recensenten og Dyret
- Skuepladsen forestiller den ba...
- Første Scene.
- Anden Scene.
- Tredie Scene.
- Fierde Scene.
- Femte Scene.
- Sjette Scene.
- Syvende Scene.
- Ottende Scene.
- Niende Scene.
- Tiende Scene.
- Ellevte Scene.
- Tolvte Scene.
- Trettende Scene.
- Fjortende Scene.
- Femtende Scene.
- Sextende Scene.
- Syttende Scene.
- Attende Scene.
- Nittende Scene.
- Tyvende Scene.
- Een og Tyvende Scene.
- To og Tyvende Scene.
- Tre og tyvende Scene.
- Fire og tyvende Scene.
- Fem og Tyvende Scene.
- Sex og Tyvende Scene.
- Syv og Tyvende Scene.
- Otte og Tyvende Scene.*)
- Slutningssang.
- Nei
- Emilies Hjertebanken
- Ulla skal paa Bal
- Nøddeknækkerne
- Efterskrift og noter
- Efterskrift
- Johan Ludvig Heiberg (1791-186...
- 1. Forfatter og forfatterskab
- 2. Julespøg og Nytaarsløier: litteraturkomedie og spex
- 3. Aprilsnarrene, Recensenten og Dyret,
Nei:
vaudeviller
- Det har ovenfor (p. 528) været...
- Så nåede vi frem! Præmisserne ...
- Ligesom Heiberg blev vaudevill...
- Det forekommer desuden, at Hei...
- Tilsvarende om en anden af de ...
- Derimod behøver man ingen litt...
- Forresten fremhæver Vilh. Ande...
- Janne Risums bidrag om Heiberg...
- Kritikeres, litteratur- og tea...
- 4. Emilies Hjertebanken: vaudevillemonolog
- 5. Ulla skal paa Bal: litterær pastiche
- 6. Nøddeknækkerne: allegorisk drama
- 7. Textgrundlag og textrettelser
- 8. Bibliografi
- Noter
- Efterskrift
- Indhold
- Efterskrift
Alle forekomster
✂ Ligesom Heiberg blev vaudevillernes tidligste teoretiker, var han blandt deres første egentlige kritikere. Han diskuterer helst teknikken i de aktuelle digterværker, incl. sine egne, og »Det Techniske i et Digterværk kalder jeg dets Overensstemmelse med den Digtart, hvortil det hører« (Pros. Skr. III, p. 198). Polemiske modstandere belæres med overlegen sikkerhed, hvis de er gået fejl af kategorierne, og under genrebestemmelserne af egne værker leveres ofte højst værdifulde bidrag til deres forståelse. Den ovenfor citerede modsætning mellem karakter- og situationskomedie benyttes således til bestemmelse af Recensenten og Dyret:
✂ Recensenten og Dyret er af alle Forfatterens Vaudeviller den som meest nærmer sig til at være et Characteerstykke, og det endda 542 ikke saa meget af den Grund, at Trops Characteer er meget udarbeidet, som snarere derved, at alle de øvrige Characterer ere overordentlig løst skizzerede, hvorved deres Afstand fra Trop falder i Øinene (...) og netop formedelst denne Afstand imellem Hovedpersonen paa den ene, og alle de øvrige Personer paa den anden Side, staaer denne Vaudeville Characteerstykkerne nærmere end nogen anden.
(Pros. Skr. IV, p. 39f)