Indhold
- KONG HARALD OG ANSGAR. TUSINDA...
- Dansk Jubel-Hilsen til Kong Fr...
- OM RELIGIONS-FRIHED. Naar Grun...
- Om Religions-Frihed.Om Religio...
- Fortale.
- Er det sandt, hvad man saa tit...
- Fortale.
- En glædelig Jul!1 Luk. II. 1-1...
- Fortale og Indledning.
- II. Middel-Havet.XII. Grækenla...
- CHRISTOFFER COLUMBUS. I Tilkny...
- Christoffer Columbus. (Skrevet...
- SKAL DEN LUTHERSKE REFORMATION...
-
Skal den Lutherske Reformation...
- Skal den Lutherske Reformation virkelig fortsættes?*
- Anden Udgave af ovenstaaende A...
- Forord.
- OM DEN CLAUSENSKEINJURIE-SAG. ...
- Professor Clausen har nyelig l...
- OM DAABS-PAGTEN. Den 24. Nov. ...
- Naar jeg i de senere Aar egent...
- Rim-Brev tilNordiske Paarørend...
-
Indledning.1. Universal-Histor...
- Indledning.
-
Fremstilling.
- Asa-Maal, Bjarke-Maal og Krage-Maal.
- Alfader og Nornerne.
- Asken Ygdrasill.
- Urdas og Mimers Kilder.
- Koen Ød-Humle.
- Jetter og Rim-Thusser.
- Vætter, Alfer og Dværge.
- Aser og Vaner.
- Odin, Hæner og Løder.
- Balder, Høder og Vale.
- Thor, Ulier og Tyr.
- Brage og Idunne.
- Mimer og Heimdal.
- Njord og Frej.
- Asynierne.
- Loke og hans Afkom.
- Fimbul-Vinter og Ragna-Roke.
- For-Nyelsen.
- Asa-Kviderne.
- Hengst og Hors.
- Skjoldunger, Skillinger og Ylfinger.
- Hredlinger og Vægmundinger.
- Volsunger og Niflunger.
- Vølund.
- Hervor og Hilde.
- Suttungs Miød.
- Ægers-Gildet.
- Thorkild Adelfar.
- Hakonar-Maal.
- Norne-Giæst
- Anmærkning.
Alle forekomster
↩ Saaledes vilde det, mener jeg, være under alle Omstændigheder, men nu under de Nærværende? Kan det nytte, man vil glemme, hvad der staaer i Rigets Grund-Lov, eller ved Haarkløverier gjøre den til Intet! Er det derfor mindre sandt, at Konge-Loven er den gamle Olde-Moder paa Dronning-Stolen, hvis Børn bære Purpur, med Enevolds-Magt, som de ei kan bortskjænke til nogen Stat-Holder, som Danske Lov er endnu, end sige da til Nogen af deres ringeste Tjenere, som Forordningernes Mangfoldighed, der staaer i Dag, og i Morgen kastes i Ovnen, dog vel maa lignes ved! Eller er det mindre sandt, at hver Bonde-Mand, som hver Videnskabs-Mand, der kan læse Dansk, kan læse sig til, at den christelige Tro og Bekjendelse, der af alle Kong Frederik den Tredies Efterkommere skal vældelig beskjærmes og haandthæves, at det er Frederik den Tredies Tro og Bekjendelse, som Han havde tilfælles med Folket, og som af de Skrift-Kloge er udtydet i den Augsburgske Confession, men for Menig-Mand levende udtrykt i den Danske Lutherske Catechismus, som var Folkets eneste symboliske Bog, længe før Christian den Femte satte den 104 i Danske Lov, og var det unægtelig, da Konge-Loven tog Folke-Troen i sin vældige Beskjærmelse!