Indhold
- KONG HARALD OG ANSGAR. TUSINDA...
- Dansk Jubel-Hilsen til Kong Fr...
- OM RELIGIONS-FRIHED. Naar Grun...
- Om Religions-Frihed.Om Religio...
- Fortale.
- Er det sandt, hvad man saa tit...
- Fortale.
- En glædelig Jul!1 Luk. II. 1-1...
- Fortale og Indledning.
- II. Middel-Havet.XII. Grækenla...
- CHRISTOFFER COLUMBUS. I Tilkny...
- Christoffer Columbus. (Skrevet...
- SKAL DEN LUTHERSKE REFORMATION...
-
Skal den Lutherske Reformation...
- Skal den Lutherske Reformation virkelig fortsættes?*
- Anden Udgave af ovenstaaende A...
- Forord.
- OM DEN CLAUSENSKEINJURIE-SAG. ...
- Professor Clausen har nyelig l...
- OM DAABS-PAGTEN. Den 24. Nov. ...
- Naar jeg i de senere Aar egent...
- Rim-Brev tilNordiske Paarørend...
-
Indledning.1. Universal-Histor...
- Indledning.
-
Fremstilling.
- Asa-Maal, Bjarke-Maal og Krage-Maal.
- Alfader og Nornerne.
- Asken Ygdrasill.
- Urdas og Mimers Kilder.
- Koen Ød-Humle.
- Jetter og Rim-Thusser.
- Vætter, Alfer og Dværge.
- Aser og Vaner.
- Odin, Hæner og Løder.
- Balder, Høder og Vale.
- Thor, Ulier og Tyr.
- Brage og Idunne.
- Mimer og Heimdal.
- Njord og Frej.
- Asynierne.
- Loke og hans Afkom.
- Fimbul-Vinter og Ragna-Roke.
- For-Nyelsen.
- Asa-Kviderne.
- Hengst og Hors.
- Skjoldunger, Skillinger og Ylfinger.
- Hredlinger og Vægmundinger.
- Volsunger og Niflunger.
- Vølund.
- Hervor og Hilde.
- Suttungs Miød.
- Ægers-Gildet.
- Thorkild Adelfar.
- Hakonar-Maal.
- Norne-Giæst
- Anmærkning.
Alle forekomster
↩ O da, mine Venner, naar vi begynde at erfare, hvad det er at have levende Samfund, i Aanden, med Herren og hele hans Menighed: de Helliges Samfund, som vi ved Daaben indviedes til, da see vi det klarlig, at Julen er Troens, og Paasken er Haabets, men Pindse er Kiærligheds Fest, saa det undrer os ikke, at Pindse kommer senest i vort christelige Levnets-Løb, som mellem Kirke-Aarets Høitider; thi naar Livets Træ af Ordets Rod opgroer i Kirke-Haven, da er Troen Stamme, Haabet Blomst, og Kiærligheden Frugt! Da fristes vi ei heller til at tvivle om det Mindste af Alt hvad vi læse om den 212 store Pindse-Fest paa Zion, hvor Lynet over Sinai blev til en Lue-Tunge med Kiærligheds Ord, thi Lovens Ild er fortærende Nidkiærhed, men Evangeliets er smeltende Kiærlighed, og, taler Munden naturlig af Hjertets Overflødighed, da maatte Tunge-Maalene ligesaa nødvendig forenes i Jerusalem, hvor Hjerterne samrnensmeltede i Faderens Kiærlighed, som de adskildtes ved Babel, hvor Hedningerne udgik fra den levende Guds Ansigt, at vandre hver sit eget Hjertes vildfarende Vei; og skulde Herrens Folk, tyndt saaet og vidt adspredt i en fiendtlig Verden, blot ved Ordets Kraft forsamles, forbindes og forenes, i Tro og Haab og Kiærlighed, da maatte dette Ord nødvendig ei blot være mere end en Bogstav-Skrift i Tavler af Steen, og paa Blade af Liin, men meer end hvad vi med Tunger af Støv kalde levende, det maatte være et Ord som kunde giøre levende, maatte, som Herren siger om sit Ord, i Sandhed være Liv og Aand, som Ord kun er paa Guddoms-Tungen!