Indhold
- Clara Raphael
- Minona
- Efterskrift og noter
- Efterskrift
- Fra Mathilde Fibiger debutered...
- 2. Frihed og selvrealisering
- 3. To søstre og deres døde bror
- 4. Fibiger og Heiberg
- 5. Clara Raphael
- 6. Clara Raphaels feminisme
- 7. Modtagelsen af Clara Raphael
- 8. Forfatterinde i 1850'ernes København
- 9. Fibiger og Goldschmidt
- 10. Minona
- 11. Incest og forlokkelse
- 12. Modtagelsen af Minona
- 13. Livsværket
- 14. Tekstforhold Clara Raphael
- Minona
- 15. Litteratur
- Noter
- Efterskrift
- Indhold
Alle forekomster
↩ Den unge Forfatterinde har ikke været uden Betænkelighed ved at overgive til det store Publicum hvad hun hidtil havde gjemt i sine stille Tanker. Men hendes Betænkelighed var ikke Frygt for Bogens mulige Skjæbne i et dømmende Publicums Hænder; den var Frygt for, at hendes Fordring paa at læses kunde være Ubeskedenhed eller Indbildskhed. Hendes Undskyldning i denne Henseende lyder saaledes: »Det er dog saa naturligt at elske Det, man har baaret i sin Sjæl, Det, man erkjender for Aand af sin Aand, og Liv af sit Liv, og at man ønsker at see det træde ud i Virkeligheden, for at det, om muligt, kunde gjøre Andre den samme Glæde, det har gjort os selv. Det er saa nedtrykkende, altid at modtage, og aldrig at give.«