Indhold
- Clara Raphael
- Minona
- Efterskrift og noter
- Efterskrift
- Fra Mathilde Fibiger debutered...
- 2. Frihed og selvrealisering
- 3. To søstre og deres døde bror
- 4. Fibiger og Heiberg
- 5. Clara Raphael
- 6. Clara Raphaels feminisme
- 7. Modtagelsen af Clara Raphael
- 8. Forfatterinde i 1850'ernes København
- 9. Fibiger og Goldschmidt
- 10. Minona
- 11. Incest og forlokkelse
- 12. Modtagelsen af Minona
- 13. Livsværket
- 14. Tekstforhold Clara Raphael
- Minona
- 15. Litteratur
- Noter
- Efterskrift
- Indhold
Alle forekomster
↩ Der er i øvrigt en Clara i Minona. Tyras ældre søster hedder Clara; hun ses i baldragt på et legemstort portræt, der hænger over Tyras seng. Denne Clara afviste før lillesøsteren forældrenes arrangerede ægteskab for at følge sin kærlighed til billedets ophavsmand. Hun skånes for Tyras sociale fornedrelse, idet hendes maler dør i en duel, hvorefter hun selv dør af sorg. Måske fortolker Fibiger i fremstillingen af dette forhold mellem Tyra og hendes søster Clara sit eget forhold til Ilia. Tyra henter styrke til at gennemføre sin emancipation i den tanke, at hun realiserer søsterens strandede projekt for hende, samtidig med at søsteren som et ideal- jeg forbliver uplettet, død, evig ung og smykket som på billedet.