Indhold
- Clara Raphael
- Minona
- Efterskrift og noter
- Efterskrift
- Fra Mathilde Fibiger debutered...
- 2. Frihed og selvrealisering
- 3. To søstre og deres døde bror
- 4. Fibiger og Heiberg
- 5. Clara Raphael
- 6. Clara Raphaels feminisme
- 7. Modtagelsen af Clara Raphael
- 8. Forfatterinde i 1850'ernes København
- 9. Fibiger og Goldschmidt
- 10. Minona
- 11. Incest og forlokkelse
- 12. Modtagelsen af Minona
- 13. Livsværket
- 14. Tekstforhold Clara Raphael
- Minona
- 15. Litteratur
- Noter
- Efterskrift
- Indhold
Alle forekomster
↩ Den variation af motivet, Fibiger anvender, hvor de to søskende er blevet adskilt i barndommen og forelsker sig som voksne, knytter især an til traditionen fra Bernardin de Saint Pierres Paul et Virginie (1787), der blev oversat til dansk i 1802 og opført på Det Kgl. Teater 1815-1820 som syngespil og 1830-1831 som baUet. Skønt Virginie ikke var et ukendt navn i datidens København, det hed bl.a. biskop Martensens kone, kan navnet på præstedatteren i Minona vel tænkes at være lånt herfra. Senere havde George Sand, som Fibiger refererer til i sine breve, brugt stoffet i debutromanen Indiana (1832, da. 1855).