Indhold
- MED KUL OG KRIDT SKITSER (FORAAR 1872)
-
DIGTE
- DIGTE
- NYT LIV
- EN FORPOST
- PAA FJELDET
- HAMMERSHUS
- POULS VISE (Af en utrykt Fortælling)
- FORAARSSTEMNING
- I DE LYSE NÆTTER
-
HAVET
- DU KLANG, SOM EN GANG VAKT
- MENUETTO
- ENGELSKE SOCIALISTER
- ØSTERLANDSK (Kysten ved Tanger)
- MUNKE
- NATTEN PAA DÆKKET (Af en utrykt Fortælling)
- DRIKKEVISE
- DEN 28DE NOVEMBER 1871
- NOVEMBERSTEMNING (1870)
- UDE OG HJEMME
- KOM MUNTRE GUTTER
- JAGET
- KING MOB
- SKIPPEREN SYNGER
- EFTERAAR
- DET SICILIANSKE ÆSEL
- SANG
- LANDSKNÆGTENS VISE
- ITALIENSK (Catania)
- HØJT VIOLINENS STEMME KLANG
-
PYRAMIDEN
-
ET STJERNESKUD
- EN NUTIDSVISION
- PARKET OG GALLERI
- KÆLDERMANDEN SYNGER
- DA BYGEN KOM OP
- UNDER GRANSKOVEN (Til min Hustru)
- NAVNLØS
- JEG SYNGER MINE SANGE
- I STORM OG STILLE EFTER AAR 1874
-
DÆMPEDE MELODIER (EFTERAAR 1875)
- DÆMPEDE MELODIER (EFTERAAR 1875)
- TIL MESTEREN
- I MELLEMAKTEN
- HVAD DER HÆNDTES PAA STRØMMEN
- VAARSANG
- I BRESCHEN
- SNEDKERSVENDENS VISER
- FRA VERDENS-KUNSTUDSTILLINGEN
- IMPROVISATION OM BORD
- WILHELM MARSTRAND Død den 30te Marts 1873
- AD LIBITUM
- SKIBSROTTER
- SONET
- FRA KLITTEN En Hverdagshistorie
- FISKEREN SYNGER
- EN STRANDVASKER
- I KJØGEBUGT
- FREGATTEN FREJA
- LANDNAMSFART
-
LUTHER I WITTENBERG
- HJEMKOMSTEN
- VAABENSMEDEN
- OKTOBERDRØMME
-
ET AFTENBILLEDE
- MISERICORDIA
- DEN SIDSTE SORTE-FODS KLAGESANG
- FORBI! Efter Gieyres Maleri i Luxembourg Les illusions perdues
- KRIGSBILLEDER
- LÆGEN PAA VALPLADSEN
- DA TAAGEN SÆNKED SIG
-
MED HØJ HORISONT
Alle forekomster
↩ Jeg har hos Dickens læst saa meget om Themsmudderet, at det har opvakt en vis Interesse hos mig. Jeg sad derfor og stirrede ned i Mudderet, der slimet og uhyggeligt, halvt fast og halvt flydende, snart lod en Genstand komme til Syne og snart igen skjulte den. Jeg blev anraabt af smaa fattige "Jacker" om at understøtte deres Industri, og efter at jeg havde set et Par Kobbermønter forsvinde og atter blive bragt frem af dette "gähnende Schlund", svækkedes til en vis Grad min Tro, eller snarere min Overtro, paa, at denne "historiske" Vælling var bundløs. Endnu yderligere skulde jeg faa den rette Tro i Hænderne og samtidig paa Benene; thi ved at følge med Øjnene Aftensolens gyldne Skær henover Paulskirkens mægtige Kuppel, glemte jeg samtidig at følge de rette Love for Tyngdepunktets rette Beliggenhed : af lutter Andagt gled jeg ud fra min Søjle og faldt paa alle fire ned i Mudderet, til stor Glæde for mine smaa Kolleger, de andre "Jack'er", hvis Jubel klang som et: