Indhold
- I · TITANIA HOLDT BRYLLUP MORD...
- TITANIA HOLDT BRYLLUP [undertitel]
- MORDET I VÆRTSHUSET eller KVINDEN I DIT LIV
- KARNEVALLET
- BESØGET I HIMLEN
- DRINKS
- VIN I HUSET
- SKÆMTE-V1SE
- UDSAT FOR KRITIK
- FYRAFTEN
- FRUGTBARHEDENS TOG
- BEVIDSTHEDENS GRÆNSER
- AK, DEN UNGE SVÆVEN
- EFTERSKRIFT EFTERSKRIFT TIL TI...
- Personer:
- FØRSTE SCENE
- ANDEN SCENE
- TREDIE SCENE
- FJERDE SCENE
- FEMTE SCENE
- SJETTE SCENE
- SYVENDE SCENE
- OTTENDE SCENE
- NIENDE SCENE
- TIENDE SCENE
- ELLEVTE SCENE
- EFTERSPIL
- I
- II
- III
- IV
- V
- VI
- VII
- VIII
- I
- II
- III
- IV
- V
- VI
- VII
- VIII
- IX
- X
- SOPHUS CLAUSSEN HVEDEDYNGER GY...
-
i HVEDEDYNGER HVEDEDYNGER [und...
- i HVEDEDYNGER
- HVEDEDYNGER
- ii
- PRÆLUDIUM
- QUOD FELIX
- ROSER PAA MOS
- M1DDAGSBLUND
- NATHVÆLVET
- LÆNGSEL EFTER EN SKÆBNE
- iii
- NATTEN OG MORGENRØDEN
- LÆGEDOM
- MARKEDET
- MORGENPRÆKENER
- MALEREN LUDVIG KARSTEN
- DIGTERKULTUS
- BILLEDE AF DEN GRUBLENDE
- NY FORNUFT
- PATRICIERINDE
- FRUGTBARHED
- TAARER OG SMIL
- iv
- NØGLEN TIL DEN UKENDTE DØR
- STRAALETIMER
- SORTNER EUROPA?
- PLØJELAND
- HENDES KJOLER
- v
- ET DIGT OM ET BARN
- DET REGNER OVER JORDENS KUGLE
- COPLAS
- FARDAG I PEPITAS HJERTE
- MAURISK MOTIV
- REGNVEJR I SPANIEN
- REGNVEJR I SPANIEN [undertitel]
- vii
- ISLÆNDINGEN ÆREN
- DANSK TUNGE OG 'EXOTISKE SYMPATIER'
- EN PROLOG TIL 'FRØKEN JULIE'
- THØGER LARSEN
- viii
- HJEMME IGEN
- FOR FREMTIDENS AASYN
- PILEVEJEN
- GODMORGEN I GAARDEN
- HØVDINGDØD
- UDLØBET I UENDELIGHEDEN
- HVORDAN TIDEN BLIVER MIG UTRO
- TRYLLEFORMLEN
- ix
- REJSE
- GAMLE FOLKESLAGS VILJE
- ELEONORA DUSE
- FRA VOR KÆRLIGHEDS HUS
- DIGTERSFINXEN
- DIGTERSFINXEN [undertitel]
- TRE FRANSKE FOLKEVISER
- HYRDINDEN OG KÆRLIGHEDEN
- DEN UNGE VIN
- FOLKEVISE FRA BESANÇON
- xii
- EN SLETTE
- MALERIAGTTAGELSE
- KATTEN
- MUNDELÆR
- TROEN FRA PROVINSERNE
- TEGNET I SNE
- DE MANGE SKØNNE
- KVINDEMODEL
- DET SLUKTE SLOT
- DEN FORMLØSE FAUN
- MARKETENDERSKENS VISE FRA DEN STORE KRIG
- DEN GAMLE HAVN
- HVEDEHØSTEN
- DE FARLIGE NYE TIDER
- HVEDEDYNGER
- PRÆLUDIUM
- QUOD FELIX
- ROSER PAA MOS
- M1DDAGSBLUND
- NATHVÆLVET
- LÆNGSEL EFTER EN SKÆBNE
- NATTEN OG MORGENRØDEN
- LÆGEDOM
- MARKEDET
- MORGENPRÆKENER
- MALEREN LUDVIG KARSTEN
- DIGTERKULTUS
- BILLEDE AF DEN GRUBLENDE
- NY FORNUFT
- PATRICIERINDE
- FRUGTBARHED
- TAARER OG SMIL
- NØGLEN TIL DEN UKENDTE DØR
- STRAALETIMER
- SORTNER EUROPA?
- PLØJELAND
- HENDES KJOLER
- ET DIGT OM ET BARN
- DET REGNER OVER JORDENS KUGLE
- COPLAS
- FARDAG I PEPITAS HJERTE
- MAURISK MOTIV
- REGNVEJR I SPANIEN
- REGNVEJR I SPANIEN [undertitel]
- ISLÆNDINGEN ÆREN
- DANSK TUNGE OG 'EXOTISKE SYMPATIER'
- EN PROLOG TIL 'FRØKEN JULIE'
- THØGER LARSEN
- HJEMME IGEN
- FOR FREMTIDENS AASYN
- PILEVEJEN
- GODMORGEN I GAARDEN
- HØVDINGDØD
- UDLØBET I UENDELIGHEDEN
- HVORDAN TIDEN BLIVER MIG UTRO
- TRYLLEFORMLEN
- REJSE
- GAMLE FOLKESLAGS VILJE
- ELEONORA DUSE
- FRA VOR KÆRLIGHEDS HUS
- DIGTERSFINXEN
- DIGTERSFINXEN [undertitel]
- TRE FRANSKE FOLKEVISER
- HYRDINDEN OG KÆRLIGHEDEN
- DEN UNGE VIN
- FOLKEVISE FRA BESANÇON
- EN SLETTE
- MALERIAGTTAGELSE
- KATTEN
- MUNDELÆR
- TROEN FRA PROVINSERNE
- TEGNET I SNE
- DE MANGE SKØNNE
- KVINDEMODEL
- DET SLUKTE SLOT
- DEN FORMLØSE FAUN
- MARKETENDERSKENS VISE FRA DEN STORE KRIG
- DEN GAMLE HAVN
- HVEDEHØSTEN
- DE FARLIGE NYE TIDER
-
EFTERSKRIFT TIL HVEDEDYNGERNOT...
- EFTERSKRIFT TIL HVEDEDYNGER
-
NOTER TIL HVEDEDYNGER
- Hvededynger
- Præludium
- Quod felix
- Roser paa Mos
- Middagsblund (1924)
- Nathvælvet
- Længsel efter en Skæbne
- Natten og Morgenrøden
- Lægedom
- Markedet (ml. 1906 og 1911)
- Morgenprækener
- Maleren Ludvig Karsten
- Digterkultus
- Billede af den Grublende
- Ny Fornuft (1926)
- Patricierinde (?)
- Frugtbarhed
- Taarer og Smil
- Nøglen til den ukendte Dør
- Straaletimer
- Sortner Europa? (?)
- Pløjeland (?)
- Hendes Kjoler (ml. 1926 og 1929)
- Et Digt om et Barn (sommer 1928)
- Det regner over Jordens Kugle (1928)
- Coplas (1928)
- Fardag i Pepitas Hjerte (1928)
- Maurisk Motiv
- Regnvejr i Spanien
- Islændingen Æren (1926)
- Dansk Tunge og "exotiske Sympatier" (1926)
- En Prolog til "Frøken Julie" (maj 1926)
- Thøger Larsen
- Hjemme igen (forår 1898)
- For Fremtidens Aasyn (ml. 1926 og 1929)
- Pilevejen (?)
- Godmorgen i Gaarden (?)
- Høvdingdød
- Udløbet i Uendeligheden (sept. el. okt. 1896)
- Hvordan Tiden bliver mig utro (?)
- Trylleformlen
- Rejse
- Gamle Folkeslags Vilje (o. 1917 (?))
- Eleonora Duse (aug. 1894)
- Fra vor Kærligheds Hus (?)
- Digtersfinxen
- Hyrdinden og Kærligheden (?)
- Den unge Vin (?)
- Folkevise fra Besançon
- En Slette (?)
- Maleriagttagelse
- Katten (?)
- Mundelær
- Forspil til en Efteraarsudstilling
- Troen fra Provinserne (?)
- Tegnet i Sne (?)
- De mange Skønne
- Kvindemodel
- Det slukte Slot
- Den formløse Faun
- Marketenderskens Vise fra den store Krig
- Den gamle Havn (1889 (?))
- Hvedehøsten (10.9.1915)
- De farlige nye Tider
- REGNVEJR I SPANIEN [undertitel]
- DIGTERSFINXEN [undertitel]
- HYRDINDEN OG KÆRLIGHEDEN
- DEN UNGE VIN
- FOLKEVISE FRA BESANÇON
Alle forekomster
✂
Jeg, hvem er jeg?
✂
Til visse Tider i hver en Alder
en Stenport aabnes, en Stemme kalder,
en Sfinx berører dit Væsens Grund,
og du er genfødt og karsk og sund
med Ynglingmod til de største Prøver, selv Dyst med Løver.
Og Løven er mer end et Billed kun,
dog fast i Aanden du lægger Haanden i Løvens Mund,
og bliver stærk til at møde Løver
fra samme Stund.
✂
Til visse Tider i hver en Alder
jeg var en Britte, jeg var en Galler
og stod ej maabende uberørt,
hvor Tidens sælsomste Røst blev hørt.
✂
Maaske jeg drømte en Smule broget, saa jeg holdt Trit
i Drengestolthed med Hunnertoget, det vilde Ridt,
og tænkte kækt: det er Blod af mit.
Jeg stikker Attila, Mand og Hest, under min Vest.
✂
Jeg, hvem er jeg?
At jeg er Nordbo enhver vil se.
168
En Dansk, som aner, at Underværker igen kan ske.
✂
Jeg isnes ikke af Kæmpegraven fra Hedenold.
Igennem Graastenens Urtidsstyrke
jeg føler Ilden fra Runefolket i god Behold.
✂
Jeg, hvem er jeg? En standhaftig Ynder af Poesi,
der saa og valgte som grøn Begynder sin Blomstersti:
de store, herlige Førstefødte.
✂
Jeg fulgte Byron, der sang sig fri,
da Gift og Slanger hans Ungdom ødte.
Og for at modnes, men ikke graanes af Theori
jeg sang og kyssed mig vis som Goethe.
✂
Og du skal være i Versets Eden en Seglbevarer
og tro Forsvarer for Kærligheden.
Et Flammeglavind, som tryg ved Dysten farer af Skeden,
saa Lystenheden og selve Lysten,
som er Forfinelse for Barbarer,
gør store Øjneog kampglad svarer.
✂
Jeg frygter ikke Barbarens Styrke, ej heller Lysten.
Lad Bukkeskindet kun være Esavs,
hvis jeg som Jakob har Sang i Røsten.
169
Men Musageten foragter Koret af hvem han sveges.
I skønne Kæder skal Legen leges.
For Mesterbuen, som fører Ordet,
skal Øjne skinne og Kinder bleges.
✂
Det nytter ikke, I vise Ho'der, at læse Noder.
Musik skal spilles og Springdans springes,
til Musageten i Dans omringes
som Himlens Sole i Dans af Kloder.
Til Sind og Fibre af Fryd bevinges.
Musik skal spilles og Springdans springes.
✂
Men sorgløs glemmer du Sværd og Svende
for fine Taler og Gaasepenne,
men glemmer atter ti Aar i Træk
for Bonaparte og Nelsons Kaarde Voltaires Blæk.
✂
Alt er dig vigtigt, alt er dig eet,
naar blot det samler dig rask og rørig,
saa du og Verden kan sammenhørig gaa op i eet.
✂
Hvis vi har kæmpet og holdt os oprejst til disse Dage,
en sidste Kamp og den allerværste staar den tilbage?
✂
Den sidste Tvekamp, det største Dystløb vi har igen?
Skal Kraftens Spænding paany bevise, at vi er Mænd?
✂
Hvis Lykkedrømmen i Livets Sale var altfor sledsk,
min Sang er vaagen som Sandhedstale, min Kundskab bedsk.
✂
Jeg kalder atter paa dybe Kræfter
i sære Verdner, jeg higer efter,
og skjulte Love, som ingen ved.
Og siden lægger jeg mig at sove en Evighed.
✂
Men vil I lytte, I svigefulde, som ej forstaar,
skønt Pan har løst Eders Hjerters Kulde Vaar efter Vaar?
✂
Hver har sin Opium, som han vil æde,
sin Yndlingssvaghed, sin Vaneglæde.
De skulde følge de fulde Faner med Sang og Spil.
✂
Og vinløvssmykte de dristig flaner
med Fest-Eroter og Lysthus-Paner, saa tit de vil.
✂
Se, Skønhedsorgiet, de drukne Blikke!
Men naar de vaagner, de aner ikke, at Pan er til.
✂
Saa riv dem Bindet fra deres Øjne og vis dem Pan,
som evig lever i dig og alle, paa faste Land og paa Ocean.