Indhold
- Salmehefter fra Tønder.Troens ...
- Salmehefter fra Tønder.
- Troens rare Klenodie.
- Forfatterne
- TROENS RARE KLENODIE
- Troens Rare Klenodie, 1. Del. Troens Fryde-Fest
- 2. Jule-Psalmer.
- 3. Nyt-Aars-Psalmer.
- 4. Psalmer paa Hell. 3. Kongers Dag.
- 5. Paa Mariæ Renselses Dag.
- 6. Passions-Psalmer.
- Alle Christne-siele skynder
- Bryd giennem, mit anfegtet sind,
- Gak hen i Gethsemane,
- Her seer jeg da et Lam at gaae
- JEsu, sielens lyse dag
- Korsfæste! see! jeg vil i troe
- Naar jeg min JEsu piinsels færd
- O JEsu! GUds taalmodig lam,
- O lam! som ingen syndens gift har saaret,
- O! min kierlighed og glæde,
- O! verden kom at skue
- U-op-øselige kilde,
- Vær velsignet, naade-throne,
- JEsum seer jeg for mit øye,
- Ney, det er ey
- 7. Paa Mariæ Bebudelses Dag
- 8. Paaske-Psalmer.
- 9. Himmelfarts-Psalmer.
- 10. Pintse-Psalmer.
- 11. Paa Johannis den Døberes Dag.
- 12. Paa Mariæ Besøgelses Dag.
- 13. Paa St. Mikkels Dag.
- 14. Paa alle Helgenes Dag.
-
Troens Rare Klenodie, 2. Del. Troens Grund
- 1. Om Guds Væsen og Egenskaber.
- 2. Om Guds evige Naade-Val og Forskydelse.
- 3. Om Skabelsen.
- 4. Om Guds Forsyn og Regiering.
- 5. Om Guds Billede og Menniskets Elendighed og Fordervelse.
- 6. Om Guds Venlighed og Kierlighed.
- 7. Om JEsu Navne, Embeder og Stænder.
- 8. Om GUds Kald.
- 9. Om Oplysningen.
- 1. Om Salighedens orden.
- 2. Om Igienfødelsen.
- 3. Om Omvendelsen.
- I dag er naadens tiid,
- Hierte Fader! straf mig ey
- JEsus hand er syndres ven,
- Hvor kand du dog i synden lee,
- Ach! vidste du, som gaaer i syndens lenke,
- I arme syndre, op i flok,
- O arme siel og hierte, kom,
- Hvor skal jeg synder hen,
- Al herlighedens HErre!
- O hvad er min syndig glæde
- Nu vel an mit bange hierte
- 4. Om Troens Egenskab.
- 5. Om Retfærdiggiørelsen,
- REGISTER
Alle forekomster
↩ J4 har i nogen måde bragt orden i tingene, selv om heller ikke den - lige så lidt som nogen af de andre udgaver - er fuldkommen. Dette har været anledningen til, at man i nærværende udgave har valgt J4 som tekstgrundlag. Desuden må det siges at være et gode, at man hertil har en udgave, hvis datering ikke hviler på slutninger, men på udtrykkelig angivelse af årstal på titelbladet, og i den henseende er J4 jo den eneste af de fuldstændige udgaver, som gør fyldest. At J4 på visse punkter har fjernet salmerne lidt fra deres oprindelige skikkelse ved at modernisere sproget, f. eks. ved at forandre siunge til synge, fød til født, kan ikke tale imod at vælge den. Dels er forholdet nemlig det, at allerede J1 betyder en modernisering i sammenligning med Tønderhefterne, f. eks. ved afskaffelsen af former som aandsens, dødsens, evighedsens, så »Troens rare Klenodie« har overhovedet aldrig eksisteret med nøjagtig samme sprogform som hefterne. Dels må man gå ud fra, at moderniseringen XVIII må være foretaget efter Brorsøns ønske eller i hvert fald med hans billigelse. Det kan ganske vist ikke antages, at han ligefrem i moderne forstand har læst korrektur; det var ikke datidens forfatterskik, og den vekslende retskrivning gør det utænkeligt; men en modernisering, som planmæssigt fortsætter gennem alle udgaver, kan selvfølgelig ikke være undgået hans opmærksomhed, og havde han ikke syntes om den, havde det jo kun kostet ham et ord at få den standset. J4 danner i det stykke ikke afslutningen; den har - som allerede berørt - endnu formerne du est, du barst, du tørst o. lign., og med J5 som overgang ser vi dem forsvinde i J6-7. Brorson må have haft øje for betydningen af, at hans bog i sproglig henseende fulgte tidens udvikling.